Jordvarme dårlig COP vs. luft/vand

Hej alle LDS'ere

Jeg er ved at se på hus på ca 160kvm. Det skal renoveres indvendigt, så jeg ville lave gulvvarme på begge etager. (hvis det bliver til noget).
Energirapporten siger at der skal bruges ca 1400l olie pr år.(der er oliefyr nu).
Men hvis huset bliver købt, så skal det ud.

Nu er jeg af den type der elsker at sætte sig ind i nye ting, og læse op på teknologier.
Så har læst en masse om pillefyr og varmepumper.
Der er rigeligt med jord, så jordvarme er en mulighed, men så kommer spørgsmålene..
Hvorfor har Vand/vand pumper så dårlig COP i forhold til Luft/vand?
Jordvarmepumperne jeg kan find har ca 3,5 i cop, hvorimod Panasonics nye luft/vand har en COP værdi på 4,5+

Og hvad koster et jord anlæg i dele, hvis man selv graver ned og tilslutter? (luft/vand koster ca 30.000)
Og hvis man laver luft/vand og stiller udedelen 15m væk fra indedelen, hvor meget virkningsgrad mister man så? eller vil det give lidt jordvarme effekt om vinteren?

Håber der er nogle der ved lidt

Mvh
Morten

Mvh

Morten

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
"hvis man selv graver ned og tilslutter?"
Du må ikke selv tilslutte det med mindre du er aut. til det !
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du skal kigge på forbrugsmønster vs tidspunkt/årstid for forbrug.

Humlen er vidst at jordvarme giver højere COP på det tidspunkt du har mest brug for varmen - de fleste luft-vand falder væsentligt i COP når der er minus 10 eller endnu koldere udenfor - derfor er solvarme som combi sammen med jordvarme en rigtig god ide - udover at man selvfølgelig slipper for en støjende blæser udenfor.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ok, ja jeg har set en graf der viser forholdene, jeg forstår bare ikke hvorfor jordvarme skal være så dyrt.

Mvh

Morten

Pris er altid en afspejling af markedssituation - det du betaler for med jordvarmen er en væsentligt bedre forsyningssikkerhed end med en luft-baseret - de årlige eftersyn er ca de samme på begge typer anlæg - ligesom med en skorstensfejer.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis