Periodisk fejl på ABS

Hej GDS.
Jeg har en Opel Frontra 4*4 fra 2000 - min ABS lampe lyser med mellem rum, og nogle gange aktivere absén selv, også når jeg kører på ren asfalt, sådan at jeg stort set ingen bremse effekt har, meget ubehagelig og farligt.
Jeg har selv en ide om at det skyldes skidt og møg i og omkring følere /sensore - da lampen gerne slukker når jeg har kørt hvor det er meget ujænt, så meget at bilen har fået en "ryste tur" jeg vil gerne selv finde fejlen og udbedre skaden, men jeg har absolut ingen ide om hvor og hvad jeg skal kikke efter.. Håber der findes en venlig sjæl der kan forklare mig lidt om hvad jeg skal lede efter.
Henrik1

henrik1

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Henrik,
Jeg har oplevet samme sag med en Audi A6 hvor der var ganske få muligheder. Enten er det følerne som sidder omkring bremsekaliberen og kan være et lidt besværligt bekendtskab at skifte da de gror fast, eller også de ringe som føleren måler på der kan være ødelagt. For mig var det ingen af delene desværre, så det blev styringen til ABS'en jeg måtte skifte - omkring 4-5 tusind for delen alene. I den ombæring kan jeg anbefale Tørring Autolager, som ihvertfald i mit tilfælde, kunne slå ca 3000 af prisen for en ny del i forhold til et Automester værksted. Nok ikke de mest opløftende erfaringer, men det er hvad jeg kan bidrage med.
MVh Mads

Mads

Opdatering..
Så fik jeg hevet begge forhjul af bilen i weekenden, og kunne så kikke ind til sonde og "rille kransen"- så ved hjælp af en lille smal lige skruetrækker, lommelygte og trykluft fik jeg rent gjort omkring omkring sonden og kransen (meget møg og skidt, rust og pladder) - men nu har jeg snart kørt over 100 km. og der har ikke været noget udfald på abs - i næste weekend tager jeg baghjulene så får de samme tur, tog desuden også batteriet af natten over, så computeren har mulighed for at "nulstille" - meget bestidt arbejde, det tager ca en timestid pr side,- men tilgengæld har jeg lavet det selv, og det har været billigt.
Henrik H.

henrik1

godt gået henrik! Mange gange kan man tage en dyr regning i opløbet!

 

Hvis det ikke umiddelbart lykkes med en rensning af ringe og følere, er næste skridt en udlæsning af bil-computeren. Så kan du håbe på, at det er en sensor, der er stået af ved et hjul. Ellers er det typisk en ventil i ABS-blokken - og den koster! En sensor koster 500-1500, en ABS-blok kan koste fra 1500 brugt op til multi-mange penge ny - 7-10.000!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis