Hvad bestemmer hvad en bil må trække?

Hejsa

Faldt lige over en ting, som jeg har undret mig en del over.

Hvad bestemmer, hvad en bil må trække med og uden bremser?

Eksempel:

Fiat Punto II 1,2 må trække 400 kg uden bremser og 1000 kg med bremser
Det samme må en Corolla 1,2

Men en Renault 19 1,4 må trække 475 kg uden bremser, men kun 950 kg med bremser

I mit lille hoved  giver det ikke ret meget mening at renault må trække mere uden bremser end de andre, men mindre med bremser

 

Christian

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg ved, er det bilens egenvægt der er afgørende for hvor meget den må trække.
Det har også noget at gøre med, hvilken evne bilen har til at sætte et vogntog i gang op ad en given stigning.
Det er voldsomt komplicerede regler, nu om dage.
Jeg vil tro, at i det givne tilfælde, kan Renaulten formodentlig "vejes op" til at måtte trække mere.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg mener bestemt, det er bilfabrikanten der bestemmer både med og uden bremse.
Selvfølgelig skal der overholdes diverse krav.

Toyota er meget strikse med vægtgrænser, og tillader ikke det helt vilde.

Min ældgamle gamle ee9 corolla må trække 400 kg uden br. og 900 kg med.
Min knap så gamle corolla ee11 må trække 500 kg uden br. og 1000 kg med.

mvh jens
HÆ HÆ
For efter hånden mange år siden, da jeg kørte på Mc. i Sverige i mine ferier. Mødte jeg på en rasteplads en Dansker der kom oppe fra Randers af, han kørte i en flot gammel Morris bindningsværk og havde en kæmpe camping vogn på slæb. Det kunne jeg ikke få til at passe sammen, hvordan den lille bil kunne trække så stor en vogn. Men han viste mig så grunden, i varerummet lå der en 400 kg. tung blyplade under tæppet, i den anden ende var motoren udskiftet til en væsentligt større motor.
Så vidt jeg forstod på ham, havde han overhovedet ikke problemer med at trække campingvognen
Annonce
je_ns> Jeg havde en corolla ee10 der måtte trække 400 kg uden br. og 1000 kg med, sjovt som de lige har ændret lidt på det med årene

 

Christian

Som jeg antyder, kan man nogen gange få ændret på dette forhold, men via syn og erklæring fra importøren..
Der er mange franske biler, der har en meget lav tilladt anhængerlast. Mange kan "vejes op".

Du kan evt. stille spørgsmålet på www.campingferie.dk

Med venlig hilsen
ktm

 

Ubremset må bilerne som udgangspunkt ikke trække mere end halvdelen af deres egenvægt. Hvis tallet er mindre end ½ egenvægt kan det være bilens bremser, der sætter begrænsningen, de skal jo stoppe hele vogntoget.
Bremset er det som tidligere nævnt bl.a. bilens 'igangsætningsevne' på en vist nok 12% stigning, der betyder noget

MVH Leo

... som et kuriosum kan nævnes, at der på anhængertrækket på en Suzuki Splash kun må være et cykelstativ. Bilen må kun trække 250 kg.

 

Hvis den må trække 250 kg må man vel hænge en trailer med faktisk totalvægt på op til 250 kg efter den ??
Det er jo ligegyldigt hvad vægttavlen siger i den situation.

MVH Leo

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis