Cirkulationspumpe

Hej alle LDS eksperter: 

Vi skal vente laaang tid på det varme vand på denne kolde tid. På vedlagt billede skal jeg til at forbinde det varme pexrør (til venstre) via et T-stk. el.lign. med kopperrøret, der stikker ud af væggen. Dette har det imidlertid ikke for godt og er bøjet over mv. 

Det er først gang jeg kaster mig over et sådan LDS-mand projekt. Kan en herinde give et par gode råd og evt. indløbsliste med nippels, fittings mv.? Der skal samtid fordeles vand ud til det nye baderum: 1xtoilet, 1x håndvaske og bruser hvor der er indkøbt 15mm blå RIR. 

På forhånd tak.. 

 mhg

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Blot for god ordens skyld, så må sådanne installationer der vedrører brugsvand kun udføres af autoriserede vvs-ere.

Men indrømmet, det er ikke raketvidenskab - dog kræves der en vis basisviden, for at kunne udføre det håndværksmæssigt korrekt og jeg må indrømme, at jeg ikke synes at den nuværende slangeføring ser for køn ud.

Det er nok først i forbindelse med evt salg og udfærdigelse af tilstandsrapport, at det kan blive et problem, - men der kan det sikkert også trække en del ned i salgsprisen, - ingen er glade for at købe huse med mystiske hjemmegjorte løsninger, som skulle have været udført af autoriserede.

Beklager, ovenstående hjælpe ikke meget, - men når man ikke har set rummet, er det lidt svært at lave en indkøbsliste, som passer præcist.
Ok, der er bare nogen som ikke ved det.

Den anden ende af det kobberrør, må altså være forbundet til din vvb, hvor der så er ventil som er lukket nu.
Du må forsigtigt rette kobberrøret ud og måle dens diameter, - hvis du så har en vvs-eksperten eller lign i nærheden, tager du derned og får en overgang kobber/15mm pex og et t-stykke til 15mm pex. Så burde du kunne få det klampet sammen.
Hvis du vil føre de andre RIR videre fra dine pex-slange-buer, så synes jeg stadig det vil komme til at ligne noget klyt inde i det vaskeskab, som formodentlig skal dække det, men valget er selvfølgeligt dit.
tak for et fint svar! hvordan mener du jeg kan undgå det klyt, hvis det skal LDS og mere elegant? Tak og buk..

 mhg

Hvor kommer de 2 pex-slanger fra ? - umiddelbart tror jeg ikke man må føre dem gennem en mur uden de enten er RIR eller ført i en bøsning gennem muren.

Hvordan vil du føre dine RIR til de andre tappesteder ? - normalt er de vel ført i gulvet og fræset ind i væggen op til tappestedet, hvor de afsluttes i en korrekt indmuringsdåse, men det ser ud til at gulvet er støbt færdigt.
Kobberrørene i væggen, hvor går de hen ?

Tror desværre du må vente til der er en vvs-er, som læser med, - så du ikke risikerer at jeg bilde dig noget ind, som alligevel ikke er helt korrekt.
Men hvis rørene skal fordeles inde i badeværelset, så ville jeg bruge fordeler-rør som er beregenet til det og ikke indskyde en større mængde T-er på slangerne.
Annonce
Svar hvis du orkker

De to kobberrører er hvor der blev stjålt vand fra. Som ses på billedet er de tre kobber oprindelig, og de skal nu reetableres for cirkulationen til at virke.

Der er "stjålt" vand herfra med to pexrører videre til toilet ved viden af.

 mhg

Pas, - har desværre ikke den fornødne viden omkring kobberrørs-installationer og hvad man må og ikke må med sådanne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis