Varmepumpe luft/vand

Er grunden til at man ikke hører meget om luft/vand varmepumper at de ikke er så effektive som de praler med eller er det bare mig der ikke har store nok ører

Jeg er meget i tvivl om hvilken jeg skal vælge.

Luft/vand:
+ Billig og nem opstilling og indkøb
- Dårligere udnyttelse af energien i kolde perioder

Jord/vand
+Bedere økonomi end luft/vand
- Langt mere omstændig installation og dyere i indkøb.

Det skal desuden siges at hvis jeg vælger luft/vand skal kompressoren stå på skyggesiden af huset.
Det er ikke et spørgsmål om areal, jeg ejer 11,5tdl så der burde være en lille chance for at finde plads til slangerne ! men de skal selvfølgelig føres igennem huset for at nå marken !

What to do what to do !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

39 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af DangMan på 08 mar 2011 23:11
Er grunden til at man ikke hører meget om luft/vand varmepumper at de ikke er så effektive som de praler med eller er det bare mig der ikke har store nok ører

Jeg er meget i tvivl om hvilken jeg skal vælge.

Luft/vand:
+ Billig og nem opstilling og indkøb
- Dårligere udnyttelse af energien i kolde perioder

Jord/vand
+Bedere økonomi end luft/vand
- Langt mere omstændig installation og dyere i indkøb.

Det skal desuden siges at hvis jeg vælger luft/vand skal kompressoren stå på skyggesiden af huset.
Det er ikke et spørgsmål om areal, jeg ejer 11,5tdl så der burde være en lille chance for at finde plads til slangerne ! men de skal selvfølgelig føres igennem huset for at nå marken !

What to do what to do !
Uden at være andet end nørd på varmepumper, kan jeg da godt forsøge at svare.
Det meget fugtige klima i Danmark er ikke optimalt til et luft/vand anlæg -udedelen fryser ofte til og så skal den afrimes. Hvilket koster effektivitet..-Sjovt nok virker de bedre i hård frost end i -2 +2 grader da der ikke er så meget fugt i udeluften...
COP (effektivitet) beregnes ved + 7 grader, hvilket vi så ikke har haft i denne vinter.
Om udedelen så er et pænt element udenfor huset er så en smagsag
Jordvarme kræver et større anlægsarbejde i haven -men driftøkonomien er bedre end ved Luft/vand anlæg  -selvfølgelig afhængig af hvordan man indstiller anlægget
COP beregnes ved en brinetemperatur på 0 grader -og den holder i lange tider i vinteren p.g.a. fryseenergifaktoren.
 
Iøvrigt er den samlede anskaffelsespris nærmest den samme, især hvis du kan lave lidt jord/gravearbejde selv.
-Behøver vist ikke skrive hvad jeg ville foretrække


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hvad koster jordvarme anlæg i ren indkøb? hvis man vil have noget med en cop på en 4½stykker? Synes ikke jeg kan finde priser nogen steder ud over færdigmonteret som er fra 80K+ :/

Mvh

Morten

Her er da noget at begynde på...

http://www.jordvarme.dk/files/manager/pdf/dvi_priskatalog_15.09.2010.pdf

http://www.volundvt.dk/upload/Volund/ovrigt/Vejl.%20udsalgsprisliste%20April%202010.pdf

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Skrevet af Juel på 09 mar 2011 22:20
Det var dog en vanvittig pris, kan det ikke gøres bedre i udlandet? luft/vand med COP på 4,5+ koster jo kun det halve!
Kan du ikke lige smide et link ind med de "halve" priser

-Og hvilken lufttemperatur (og standard) er de 4,5+ beregnet ud fra ?


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg havde gang i en svensker for et par år siden men jeg hørte aldrig fra ham igen og ddet gamle gasfyr kører jo stadig... lige akkurat !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

http://medalaircon.com/__oneclick_uploads/2010/11/aquarea-list-2010.pdf

Mvh

Morten

Okay....Så er vi ude i noget selvimport
Med de problemer det så kan give, med hensyn til installation og service, garanti m.m.
Man må IKKE installere eller servicere køleanlæg/varmepumper, hvis der er over 1 kg kølemiddel i anlægget
For specielt Panasonic er/har der været en del problemer med de anlæg der ikke er lavet som "Danmarkspumpen" -hvorfor har jeg ikke sat mig ind i.
-Jeg har også været med til at købe en (jord)varmepumpe i Sverige -Det kostede så et weekendophold for den svenke kølemontør (er noget familierelateret) at installere anlæget i DK

-Men inden man tænker på varmepumpe skal man lige gøre sig en kæmpetjeneste :
Find ud af om ens bolig er bygget til LAVtemperaturanlæg. Det er altså nederen at skulle skifte ALLE ratiatorer ud EFTER man har investeret mange penge i noget der ikke passer til varmeforsyningen.
-Og et godt isoleret hus er altså også et must.....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Nu har jeg jo den fordel herinde at jeg er kvinde, så jeg kan godt tillade mig at være lidt blond og blåøjet, for der er jo så meget kvinder ikke forstår. Men har du besluttet dig for en luft/vand-varmepumpe? Jeg er selv den ovenud lykkelige ejer af et klimaanlæg (nr. 4 fra oven hvis du følger linket) - eller varmepumpe om man vil, men det er luft/luft, og jeg synes efterhånden kun man ser luft/luft varmepumperi dag.

Jeg gav godt 7.000 for den og den har tjent sig ind på ca. 1½ år, så nu er det en ren overskudsforretning. Er der en specielt grund til at du vælger luft/vand?
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis