Popnitter

Jeg har købt en Lazy Jack til min båd, og det betyder, at jeg skal popnitte nogle skinner på siden af en aluminiums bom.

Kan jeg bruge nitter af aluminium og så spraymale med klar lak for at beskytte mod tæring, eller er det helt forkert ?

Hilsen Jørgen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jørgen.
Du skal bruge nogle specielle popnitter til en båd, de hedder noget med mono ! Almindelige popnitter tæres op i løbet af ingen tid.
Men hvorfor skal der skinner på masten for at sætte lazyjacks op, mine er fastgjort under salling hornene hvor de går igennem et par blokke. Men det er også et 100% LDS. arbejde.
Hvis bommen er af aluminium, hvorfor kan man så ikke bruge nitter af samme materiale?

Det er på bommen, ikke masten, det er til at fæste siderne af "posen" forneden.

Hilsen Jørgen
Nu er bommen jo ikke bare aluminium, men formodentlig søvandsbestandig eloxeret aluminium.

Det er derfor du skal bruge Monel popnitter, det er nemlig også søvandsbestandig eloxeret aluminium.

Almindelige aluminiums popnitter, er af et langt dårligere materiale, der ikke er velegnet til dit formål.

mvh jens
Annonce
Tak for svaret Jens, jeg må til lommerne og så montere med monel popnitter.

PS. Jeg er helt ny her på siden og jeg er meget imponeret over at få så gode svar så hurtigt.

I will be back !  

Hilsen Jørgen
Er i samme 'båd' som prik4 med en ny lazypack. Min lokale marinepusher har de omtalte monel nitter (de har ikke andre).

Mit spørgsmål er om der skal benyttes speciel bor for at lave hullerne i masten? Eller er det blot et almindeligt metalbor?

Hilsen
Jørgen
Bare boret har den korekte størrelse, og er skarp, så er det ligegyldigt hvilket fabrikat det er.

mvh jens
Et lille tillæg..

I princippet kan man sige "pyt med den nitte" almindelige nitter koster jo ikke ret meget. Og så bare skifte dem hver vinter.
Men der kommer også galvanisk tæring, eller hvad det nu hedder, i masten eller bommen eller hvor nu den billige nitte sættes i.

Så ser du et tæret "popnittehul" så ved du at der har siddet en forkert nitte i.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis