Solfanger før koldtvand til pillefyr

Hej alle herinde i LDS
Nu har jeg siddet og kigget en del rundt i alle jeres gode indlæg, men jeg syndes ikke at jeg har fundet et svar endnu.....
Mit ide er at sætte en solfanger op, så jeg kan varme det kolde vand op inden det skal ind i mit pillefyr eller måske på returvarmen.
Hvis nu jeg kan varme det kolde vand op, bare til f.eks. 25-30 garder, så "spare" jeg opvarmningen af vandet fra 6 grader til de 25-30 grader og skal derved kun varme resten op (65 grader) som mit fyr er indstillet til. Altså ca halvdelen.
Er det noget som lyder dumt ????
Gode ideer og råd modtages også gerne tegninger m.m.
Hilsen
Schou
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit returvand fra anlægget kommer slet ikke ned på 6 grader,
Du fylder jo ikke frisk vand ind i kedlen hele tiden.
Du kan højst få gavn af at forvarme brugsvandet, før det går ind i din VVB, meeeen så skal vandet stå og lumre i en slag forVVB, med lunkne temperaturer, hvor der kan udvikles legionærer, som ikke er en gevinst for helbredet.
Om sommeren, hvor vandet i et solfangersystem, og sikkert også som det er lige nu idette øjeblik, vil der være mægtig opvarmning, kan du få gavn af et solfangersystem.
Det koster mig 500 kg træpiller at varme brugsvand + holde gang i et par gulvarmer ind imellem, sommeren over.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Schou på 08 mar 2011 13:39
Hej KTM
Nej jeg ved godt at mit returvand ikke kun er 6 grader, men det er vand ind. Det var enten ved vand ind eller ved returvarmen at jeg havde en ide om at tilslutte en solfanger. Hmmm
Schou

Hej Schou,

Jeg har selv planlagt samme idé som du har her - nemlig at forvarme brugsvandet.

Min plan er at koble en varmtvandsbeholder mellem den eksisterende varmtvandsbeholder og indløbet fra det kolde brugsvand.
På denne måde vil vandet kunne varmes op inden det kommer ind i den "rigtige" varmtvandsbeholder.

Du vil på denne måde kunne få mere udbytte fra solfangeren, da du kan hive energi ud af solfangeren, på selv dårlige solskinsdage - eller dage hvor udetemperaturen er fx 25 grader, men med overskyet vejr.

Sundhed:
Der er ingen problemer med legionella, så længe du får varmet brugsvandet op til 55 grader og helst 60 grader efterfølgende. Legionella findes allerede i det kolde brugsvand, men dyrkes bedst ved at "lumre" i en lunken varmtvandsbeholder som KTM skriver det.
Udover det er legionella et problem i lungerne og ikke i maven

/Mulle

 

 

 

Man kan få en vvb til solfanger anlæg som har 2 varme spiraler. Den i bunden sætter man solvarme anlæget på , og den i toppen sætter man sit fyr på. Så forvarmer solvarmen vandet. Hvis der så er sol nok så varmer den alt vandet op, det er vist noget nemmer end at have 2 beholder.
Vi har valgt følgende løsning:

500 L varmtvandsbeholder (Model: NBE instant) med 2 spiraler
2 x 30 rørs vacuum fangere (har en 30 stk ekstra og ligge som evt. skal op....) 

Nederste spiral er tilsluttet solfanger ( 2 x 30 rørs vacuum fangere), øverste spiral er vores pillefyr tilsluttet.

Øverste spiral dækker et "lag" på ca 300 L - så alene ved pillefyret´s opvarmning, i en periode uden sol, vil vi have 300 L varmt vand.

Det nederste "lag" på 200 L varmes alene via solfanger, hele vinteren har der ikke været under 16-20 grader = alene der en gevinst på 10-14 grader kontra de 6 grader...

Topspiralen er tilsluttet med en 2-vejs ventil som solfangerstyringen styrer - den sørger for, at når VVB i øverste "lag" har en temperatur på 58-60 grader, ellers er den lukket - det betyder at pillefyret kun varmer brugsvand ganske få timer i døgnet, det tager alligevel et par timer at bruge 300 L;-)

Om sommeren (dvs. allerede fra nu her medio marts, når solen er fremme..) så varmer solfangerne alle 500 L op til en ca. 60 grader og 2-vejs ventilen er lukket. = pillefyret skal ikke arbejde på at varme brugsvand = mindre pille forbrug;-)

I "sommerdrift" har jeg indstillet styringen til at holde 2-vejs lukket indtil beholderen (alle 500 L) er 65 grader før den åbner - Når den åbner ventilen i sommerdrift starter den også cirkulationspumpen (dvs. det har den sådan set hele dagen...) og bruger pillefyrets varmekreds (som opvarmer brugsvand om vinteren...) som kølekreds og køler VVB ved at varme centralvarmekredsen op = varme i de ønskede radiatorer/gulvvarme.. fungerer fan-tas-ta-lastisk, sidste sommer havde kedlen en temperatur på 55-65 grader hele sommeren;-) 

Ved sommerdrift mener jeg selvfølgelig den periode (april-September/oktober) hvori pillefyret ikke kører, og derved er cirkulationspumpen også slukket;-) 

"Jamen koger systemet så ikke over i de perioder hvor solen skinner og fyret kører?!" = Vores oplevelse med dette setup er, at nu vi er i den periode hvor solen titter frem og det stadig er så koldt at fyret skal være tændt. Så har pillefyret simpelthen gået ned i effekt eller helt på pausefyring (fyyy, har jeg læst?!) og solfangeren opvarmer pga. returvandet til kedlen bliver varmet op og solen derved i perioder leverer varmen til radiatorerne (psst, det sænker altså pille-forbruget VÆSENTLIGT). Altså i sol perioder fungerer topspiralen som varmeveksler til fyret;-)

"Jamen taber I ikke meget effekt ved at lade det gå gennem kedlen på den måde?!" = Jo, der er et effekttab, da kedlen skal varmes op på denne måde før det går ud i varmeanlægget, men skal hilse og sige, at der på dette setup er RIGELIGT med varme i radiatorerne/gulvet, så vi er OK med dette eventuelle tab.. Jeg har vurderet, at indtil videre har en ekstraudgift til en varmeveksler ikke kunne forrentes..

Det var en lang "smørre," men ville beskrive hvordan vi, via vores setup "forvarmer" vandet via solfangeren inden pillefyret skal arbejde med at varme brugsvand = mindre effekt fra pillefyret til opvarmning af brugsvandet og samtidig får varmet returløbet op til fyret i perioder hvor solen giver effekt til dette.

Vi installerede solfanger og pillefyr som det første da vi købte vores hus, da jeg går meget op i grøn energi.. Vi har genbrugt den oprindelige Ribe støbejernskedel som var i huset og da vi skulle skifte den 44 år gamle VVB var den yderligere udskrivning til solfanger anlægget ikke alt for stor (fik det til en fornuftig pris tillige....)

Men som jeg har skrevet med KTM om tidligere, så skal man sætte sig ned og sætte udgiften til investeringen op imod besparelsen, og samtidig vægte ens holdninger, tænker her på som jeg der VIL have grønne løsninger:-)

"Jamen ville I ikke spare på pillerne med en moderne kedel?!" = måske/måske ikke, vi har valgt at beholde den sunde støbejernskedel mod at spare ca. 7000-12000 kr. som var prisforskellen på kontra at købe en pladejernskedel med vores Woody pillebrænder.. Men varmer 240 m2 op i 2 plan (21-23 grader) med et forbrug på 22-30 kg/døgn i vinterdrift...

Nå det sidste var ikke en del af tråden - men spørgsmålet plejer at blive udløst;-)

Håber du/I finder frem til en løsning som du/I bliver glade for, vi er hvertfald for vores!

Mvh

Danni
Annonce
Hej Danni og alle andre
Jamen det er jo lige denne løsning som jeg har ledt efter !!!!
Det lyder virkeligt godt og jeg tror at det skal sættes i gang snarest, for som du skriver så skal solen jo ikke skinne ret meget før der er en effekt

Har du en ide om ca kostpris på din løsning ?

Hilsen
Schou
Jeg har selv købt både pillebrænder (woody) og solfanger system hos NBE, pga.:

Det er dansk
De få god kritik/anmeldelser - kan kun bekræfte dette.
Højt service niveau!!!

Jeg købte mit via www.scotte.dk og fik gode priser der - kan se de er steget en smule, for jeg gav for mit indledende 2x 30 rør, sun comfort styring, 500 L instant beholder = 21500 kr.

dertil kommer udgiften til rør, fittings o.l. alt ialt ramte jeg 29000 kr monteret.

Alternativt kan du kigge på dansksolvarme.dk, men kender ikke kvaliteten af deres produkter...


Håber I bliver glade for det system/setup I nu vælger!

p.s. med 500 L er RIGELIGT og betyder kun at der kommer det mindre afkast til centralvarme anlægget qua der er mere vand der skal varmes (dough)

Jeg ville, idag, måske vælge en 300 L - men ta en snak med Brian fra NBE, han ved hva han snakker om.

Danni
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis