Tung tag på ekst. spær

Jeg har et etplans villa, som trænger til et nyt tag. De eksisterende spær er sunde og ingen råd eller svamp. Der er idag bølgeeternit på taget, men jeg ønsker at få betontagsten på.

Taget er 25 grader Spændviden er 780 cm. Spærafstand er 100 cm. Spærhoved er 63x125 mm. Spærfod er 63x125 mm. Tænger på¨hver side er 25x100 mm. Typisk W gitterspær.

Kan disse spær bære sådanne en tagbelægning med betontagsten?

VH Benny

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja. Eller nej.
Det er lige akkurart lidt i underkanten. I.flg. min gamle Gitterspærspjece fra 1971.
Men trøst dig. jeg gætter på at der er enbærende væg i midten af huset. Hvorpå der kan etableres en opklodsning.
Og hvis der er en stue i husets fulde bredde så kan der rimeligt simpelt laves niget med en stålbjælke oven på spærfødderne.

men du slipper ikke udenom at få en ingeniørs vurdering. Din leverandør af betontagsten skaffer dig en til ca. 4000 kr.
Hej Benny.

Jeg er ny i dette forum og derfor ser jeg først dit indlæg nu, dit spørgsmål glæder mig, for det ved jeg noget om.

Monier er en sammenslutning af teglværker og de har en løsning til dit problem, Monier har også en flok tømrermester som er speicelister i tag og tagkonstruktioner, kaldes Monier Tagpartner. Du kan finde din lokale Tagpartner igennem Monier.

Monier har opfundet beslag som kan monteresop dine spær og derefter kan tagkonstruktionen holde til Monier tagsten.

Check www.monier.dk
Det lyder interessant med det beslag.
Jeg kan ikke lige finde det på deres side.

Har du et link til det?
Eller nærmere beskrivelse af montering og virkemåde?
skal selv i igang med samme opgave mine spær er også 63x125 og med laskede tænger i 25x100 mm og en spænvidde på ca 8mtr.. iflg. min træ 28 skulle dette kunne bære et tungt tag såfremt tængerne udskiftes, til tømmer i 63x100. men i mit eget tilfælde er tagbelægning faldet på en letvægts tegl. så her nøjes jeg med at forstærke spærhoved og fod med lidt x-finer. så burde det uden problemer kunne holde
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis