Pillefyr eller l/v varmepumpe, negative faktorer

Hej alle, jeg står pt og er i tænkeboks, hvilken opvarmning vi skal vælge.

Vi sidder med et håbløst overdimensioneret gammelt stokerfyr nu, som har været pinefuldt dyrt hen over vinteren, og nu er begyndt at stå af hele tiden pga dårlig virkningsgrad i mildt vejr. Det skal ubetinget ud.

Jeg skal lige sige at vores situation ikke er så vi bare kan isolere alt i topklasse, det vil heller ikke give mening for vi har et gammelt hus som ikke bare kan "tætnes helt". Det kan forbedres på sigt (...penge...) men vil aldrig blive perfekt isoleret.

Fakta på bordet:

Opvarme 240 kvm her og nu, og ca 320 når tagetagen er delvis udbygget om ca 1-2 år.

Der er et solanlæg i huset, dog er fangerne i stykker. Vi køber nye til foråret og klarer varmt vand på dem hen over sommeren.

Fyrrummet er i værkstedet, så varmen skal vandre ca. 10-12 meter effektivt ind til varmefordelingen i huset - gennem jord og beton (gammel kulkælder fyædt op med beton).

Mulighederne jeg overvejer er: luft/vand pumpe eller nyt pillefyr (ren pille, ikke stoker).

Jeg er meget usikker på hvordan især afstanden fra fyr til hus vil påvirke fordelene ved et bedre fyr. Der vil unægtelig være noget at spare uanset hvad, men spørgsmålet er hvorvidt afstanden kan formindske et moderne pillefyrs fordele overfor en pumpe. 

Desuden, med lidt længere sigt: Når vi engang går i krig med tagetagen, overvejer vi gulvvarme deroppe. Det er måske et dumt spørgmål, men vil det kunne dimensioneres til at stueetagen derved får varme via (gips)loftet, altså strålingsvarme? Vil dette kunne tale for en pumpeløsning?

Håber der er nogen der har erfaringer at dele ud af.

Hej alle, jeg står pt og er i tænkeboks, hvilken... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kig på salg og produktion af brændeovne. Der har du en del svar. Støbejernskedler har en virkningsgrad der er betydeligt større end pladejern - NÅR DE ER VARME! Naturligvis er der en gennemvarmningstid på støbejern, men så får du også en kedel der udnytter flammen meget bedre. En anden - ikke uvæsentlig ting er - at gennembrænding og kondenspåvirkning er mange flere år om at æde en støbejernskedel end en pladejerns-ditto. Og så kunne man jo se på prisforskellen. Er den stor?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis