Trægulv på trægulv

Nyt projekt! - håber I også kan give input her.

Skal lægge 25m2 fyrretræsgulv i et køkken/alrum oven på eksisterende 22mm plankegulv som ligger på bjælkelag med cc 90 cm. Der er ikke gulvvarme men 100mm isolering under gulvet og herunder ventileret krybekælder.

Nuværende gulv ligger meget pænt og er helt ret, holder sig nemt under +/- 2 mm rethed indenfor 2m, ingen "runde" planker så afslibning er ikke nødvendig. Men gulvet fjedrer selvsagt og nedbøjer ved belastning. Ved væggene mest og her er det nogle steder op imod 4-6 mm enkelte steder. 
 
Havde egentligt forestillet mig at lægge 14 mm lamelplank (på et underlag af kork for at undgå klap imellem lagene) men er nu usikker på om lamelplanken kan tåle nedbøjningen. Producenterne foreskriver så vidt jeg kan se en rethed på de +/- 2 mm så jeg er usikker på om jeg kan holde mig indenfor dette overalt, dvs om nedbøjningen på det nye gulv vil være lige så stor som på det nuværende?.

Vil det være bedre at lægge et massivgulv istedet for  - kan det bedre tage nedbøjningen? F.eks 20 x 135 mm. Her foreskrives cc afstand på maks 60 cm lagt direkte på strøer så 90 cm er vel ikke noget problem for mig her ?

Jeg vil gerne lægge i rummets længderetning ligesom de nuværende bjælker men man foreskriver jo at ligge på tværs af eksisterende men mit rum er dobbelt så langt som bredt så det vil virke dumt. Hvis jeg fastholder retningen, vil det så være et problem?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du mener at du vil udlægge de nye brædder i samme retning som de nuværende. Så mener jeg at det er OK.
Men det handler om fastgørelse.
Drop korken og brug istedet gulcvpap og fastgør brædderne dels i de eksisterende bjælker og dels midt immellem - i det eksisterende brædder. Derved gør du de to lag brædder "styrkemæssigt samvirkene" , altså de opnår en styrke på 22+14=36mm tykkelse. (Nu ved jeg ikke om 14mm lamelbrædder idet hele taget skrues på). Eller det er et click-system.
Tak for svar Hpox!

Ja, jeg vil gerne lægge på langs i rummet som det nuværende gulv.

Det er også min opfattelse at det er vigtigt at det nye og det gamle gulv holdes sammen, dels aht styrken, dels aht at undgå klapren.

Men jeg havde håbet på at kunne lægge et klickgulv men kan man skrue det til gulvet i tillæg? Normalt lægges et sådan gulv jo svømmende?

Og du mener altså at de 22+14 mm tilsammen ikke vil give en for voldsom nedbøjning såfremt de sammenholdes og at et massivt 20 mm gulv ikke er nødvendigt.

Jeg vil bare gerne sikre mig at gøre det rigtigt første gang, så jeg lægger gerne et 20 mm massivt gulv hvis det er det bedste :-)
På hele min 1. sal har jeg 2 lag gulvbrædder, også uden gulvvarmen.
Først er der et 28mm plankegulv med CC på op til 130 cm. Det fjedrede helt utåleligt og derfor fik det yderligere et lag tynde gulvbrædder. Det er helt ubegribeligt som det hjalp. Gulvet er nu fuldstændig fast og stabilt.
Jeg lagde et lag speciel skum, 2-3 mm tyk imellem lagene og skruede derefter lagene sammen i fer og not.
Det første lag lå som sædvanligt på langs af bygningerne, men det ekstra lag ligger på tværs. Jeg synes ikke det virker underligt og har aldrig hørt nogen som undrer sig over konstruktionen.
Jeg ville bestemt ikke vælge et klikgulv, som skal ligge svømmende, idet jeg tror, at det ikke vil give den forbedrede styrke, som du formentlig er ude efter, i helt samme omfang, som hvis det er skruet effektivt sammen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg er ikke sikker på at et klikgulv kan sømmes eller skrues på. Noten/fjeren er ikke udformet på en velegnet måde.
Det klart at de to lag brædder skal enten skrues, (eller limes) sammen for at være styrkemæssigt samvirkene.

ktm@
Du har været heldig at dit øverste gulv ikke knirker.
Ved at anvende 2-3mm skum er der risiko for at skruerne ikke trækker bræddeerne helt sammen. Hvis der er f.eks. en ½ mm afstand kan brættet glide på skruen. Altså knirke.
Det er stort set altid det der er galt med gamle fyrretræsgulve. Brædderne er for våde når de monteres og når de svinder 1/4mm er det piv-piv når man træder på brættet.
Derfor er gulvpap eller lign. at foretrække.
OK, ja men så har jeg været meget heldig, idet der ikke er tale om knirken nogen steder overhovedet på de omkring 120 m2, der er tale om!
Jeg har brugt både 120 mm brede brædder, og der er der selvf. flere skruer pr. m2, Et andet sted er det 180 mm brede planker med færre skruer pr. m2 og dermed kun 2/3 antal skruer, men stadig med fint resultat.
Kan det have noget at sige, at jeg har SKRUET plankerne på i stedet for at sømme?
Jeg valgte skummet fordi jeg håbede på mindre trinstøj neden under.

Det med våde planker, var lige netop også tilfældet i mit tilfælde. Jeg er fuldstændig kureret ud i al fremtid for at lægge planker, der ikke er oventørrede og plastindpakkede fra leverandøren.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det kommer jo i nogen grad an på sømmete el. skruens udformning.
Hvis sømmet eller skruen er glat på den del der går gennem brættet er der jo alle muligheder for knirkeri når de to emner gnider mod hverandre.
Hvis der anvendes kamsøm eller f.eks. Penta-flex skruer vil brættet i højere grad "hænge i gevinden"
I dit tilfælde kan det jo osse være at du har kunnet trykke skumunderlaget sammen til noget nær 0,0 mm tykkelse. Ihvertfald der hvor skruen sidder.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis