Gøre dør hul større

Hej.

Jeg skal snart i gang med at støbe nye gulve i vores 3 stuer. I mellem stuerne er der døre (Sjovt nok) Den ene er dobbelt med massere plads. Den anden er enkelt.

Efter gulvene er støbte skal der laves "falsk" væge hvor i der skal laves dobbelte skydedøre. Men under udgravningen vil jeg godt have plads til en motorbør samt en lille mini graver. Der findes et vindue der går ned til jorden og er over 1 meter bredt så det er ikke noget problem at få noget ind der. Og igennem dobbelt døren går det også fint.

Men til den sidste stue er der altså ikke plads, og da hullet alligevel skal gøres større kan jeg lige så godt gøre det fra starten.

Men hvordan? Er det bare at skære nogen cm af i hver side eller skal der en ståltegn sættes ind over først? Jeg går ud fra væggen er mere eller mindre bærende

På forhånd tak.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er bærende vægge, skal du have en ny overlægger i. Ellers ender det i noget rod
OVerlæggeren er den række mursten der er i toppen af dørhullet.

Det er en række mursten som sidder sammen med armering igennem. Den skal gå mindst 10 cm udover dørhullet i begge sider. Så du skal finde ud af hvor langt den går ud over dørhullet. Hvis den fx. går 15 cm udover i den ene side, kan du jo så tage 5 cm af.

Hvis ikke der er mulighed for at øge dørhullet med den der er der nu, skal du have en ny overligger i.

Overliggeren købes færdig på trælasten. Kan fåes i forskellige mål



Når det er indendørs kan du bruge en til bagmur.
.... men man piller altså ikke bare den gamle ned, uden at understøtte væggen. Ellers risikerer du at få hele huset ned om ørerne

 

Annonce
Men du skal jo osse afgøre om den væg er "merer eller mindre bærende" Og hvor bred den være. F.eks. er det ikke nok med en ståltegl over en 2 meter bred åbning i en bærende væg. Omvendt kan du banke murværket ned helt til loftet uvis den ikke er bærende.

En væg er bærende hvis der står en væg ovenpå den, eller en etageadskillelse, eller tagspær. Eller et badekar. Det fremgår af navnet hvad en bærende væg er jo. :o)
Som andre skriver skal du i hvert fald først have fundet ud af om væggen er bærende eller ej før du foretager dig noget i den forbindelse. Ellers risikerer du i værste tilfælde komme til at lave store skader på huset. så det er rimelig vigtigt at undersøge det først.

Jamen den er som sagt bærende, hvor meget er vel svært at vide. Der er en væg lige over så den bære den som minimum.

Hvordan og hvor skal væggen understøttes mens man laver arbejdet? Man kan jo ikke sætte noget i selve døråbningen.

Sådan en overligger den ligner det jeg troede hed ståltegl, mursten med armering igennem. men der er måske forskel?


Man slår nogle huller i murværket ovenover hvor arbejdet skal foregå. Derigennem stikkes korte bjælker som understøttes med soldater eller tømmer.
Dernæst kan det underliggende murværkm fjernes.
Det kræver megen omhu. Således at der ikke opstår revner i det blivende murværk.
Hvus der er murværk der skal pudses kan man osse anvende betonoverlæggere. Højden afhænger af spændvidden.
Hej.

Vi har netop fået hjælp fra Randers Tegl til en tilsvarende opgave. Vi skulle godt nok udvide fra 80cm til 250cm åbning, men princippet er vel det samme.

Randers Tegl har ingeniører ansat der kan beregne hvilken bjælke du skal have. Vi endte med en 3-skift overligger da spændet var så stort og det overliggende murværk ikke kunne laves om. (Ved enkelt-skift overliggere er det vigtigt at det overliggende murværk er stærk nok, da der overføres store kræfter til/igennem det)

De var ekstremt hjælpsomme og svarede tålmodigt på alle mine spørgsmål gennem hele processen. Man betaler selvf for deres service, men det var langt billigere end at få et ingeniør-firma til t regne på det.

Mvh TroelsM
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis