Indvendig opbygning under fladt betontag

Jeg skal igang med at renovere vores nyindkøbte Bungalow fra '38. Den er opbygget lidt anderledes end de fleste, med en flad tagkonstruktion og etageadskillelse i støbt beton.

Jeg skal igang med at opbygge det indvendige loft ud fra dette. Der er 270cm fra gulv til betonloft. Der skal isoleres så godt som muligt og trækkes rør i isoleringslaget til vintilationsanlæg. Hvordan gøres det bedst? Jeg har overvejet følgende løsninger:

a) Opbygning af loftkonstruktion med 45x245mm spærtræsbjælker c-c afstand 100cm, som kan gå fra væg til væg og med isoleringsbatts imellem, krydsforskallet med 45x45mm forskallinger og isolering herimellem, beklædt med gips nedad.

b) Nedhængt loft i med stålprofiler, hvor der stroppes op til betondækket og beklædes med gips på undersiden. Her kan man så få blæst isolering ind mellem betondækket og gipsen.

Mine spørgsmål er således:

1. I dag er der en ventilationsspalte mellem betondækket(tagkonstruktionen) og isoleringen i loftet. Er denne ventilationsspalte nødvendig i en sådan konstruktion? Vil helst undvære den, for at få mere tykkelse på isoleringen.

2. Hvilken af ovenstående løsninger til nedsænkning af loftet ville I foretrække? Eventuelt alternative løsningsmuligheder. Husk at der skal være plads til Ø160mm spirorør til ventilationsanlæg.

/Lasse
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din mulighed b) er ikke realistisk.

a) er fin. Du skal i såfald tænke lidt over fastgørelsen til betondækket. Evt med vinkelbeslag som fæstnes i hhv. dækunderside og træregle.

Alternativt udvendig tagisolering. Alt efter hvor udslidt den eksisterende tagpap er. (Det er lidt synd at "spise" så meget af rumhøjden)
En anden mulighed ved nedsænket loft, er at du monterer vinkler i betondækket med sømplugs hvor du fastgøre 10 cm brede krydsfiner strimler lodret så du har noget at hænge i. Længden skal passe med det du vil have det sænket, ca. 30 cm når du skal have plads til ventilation. Efterfølgende skruer du reglar på siden af det nedhængte krydsfiner, og så har du reglarne til at lave forskalling, eller krydsforskalling i. Det er en god løsning hvor det er nemt at lave loftet helt plant.

Kristian
http://byggetilladelsen.dk/

Har du brug for en byggetilladelse?

Vi hjælper dig med byggetegninger - energiberegninger - ingeniørberegninger - byggeansøgning til dit kommende byggeprojekt.

 

OBS! OBS!

Jeg ændre lige forklaring.

Det er nemlig muligvis slet ikke smart at monterer forskalling og isolering, samt DAMPSPÆRRE direkte på loftet, og altså uden ventilation.Fordi der formodentlig ligger et damptæt paplag oven på betondækket.
Den nedhængte og ventilerede løsning som "byggetilladelsen" forelsår er nok langt at foretrække.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis