Markdræn - Ret og pligt.

Hej.

Håber nogle af alle jer kloge mennesker herind på forum kan hjælpe mig med mit lille dilemma

Jeg aftager vand fra min nabo's markdræn (jeg ligger nedenstrøms).

Dette dræn har været tilstoppet af rødder og jeg blev af min nabo pålagt at få dette bragt iorden.
Naboen tilbyder at hjælpe med at nedlægge nyt drænrør da det gamle går under nogle 70 år gamle popler, dette takker jeg selvfølgelig ja til.
Og vi indgår en aftale (mundtligt) om at der bliver nedlagt nye dræn, samt afsat ny brønd som mit spildevande fra ejendommen kan løbe i, da det på nuværende tidspunkt går i drænrøret.
Efterfølgende modtager jeg en faktura fra min nabo som rent tilfældigt også er kloakmester , regningen lyder på "drænarbejde i følge aftale" dette har jeg selvfølgelig anket over da jeg ikke kunne se nogen brønd nogen steder, og bedt om at få en udspecificeret faktura. Det har jeg nu fået og kan derudfra se at der er blevet nedlagt 8 m dræn selvom der kun er 4 meter på min grund. Endvidere er de nye rør der er blevet nedlagt på 450 mm og derved en væsentlig forbedring i forhold til de gamle lerrør.

Kan det være korrekt at jeg skal betale for mere end det arbejde der bliver foretaget på min grund?

Ved godt at der var lang vej til spørgsmålet, men havde lige brug for at komme af med det hele

/Michael
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I det du leder dit spildevand på drænet må du have en vedligeholdelsespligt.
Hvorvidt du skal betale for en forbedring i forhold til det eksisterende ved jeg ikke - men det lyder som et hoveddræn der løber over din grund og at det er en fælles drænledning.
Mit bedste bud er at forhøre dig ved kommunens vandløbsmyndighed, hvis du skal have et præcist svar.

Der er dog et MEN:
Der er en risiko for at hvis du har pillet for meget ved dit afløbssystem at du kan blive tvunget til at skulle søge om en ny spildevandstilladelse.

 

 

 

Opdatering:
Nedenstående er forudsat at der ikke ligger nogen bestemmelser i forvejen for vedligeholdelsen.

Vi forestiller os at drænet er som et vandløb - dvs at der er en bred på hver side. Er det 100 meter langt er der således 200 meter bred.
Et dræn der løber i skel mellem to forskellige lodsejer har således 100 meter bred til hver lodsejer.
Hvis det omtalte dræn løber KUN på din grund og er 4 meter langt, har du således begge brede. Altså er din vedligeholdelsespligt 2 x 4 meter = 8 meter.

Nu leder du spildevand til drænet som kræver mere vedligeholdelse end fx drænvand og tag- og overfladevand - så her mener jeg at det er rimeligt at du skal dække 8 meter.

Dimensionering af røret:
Det er et stort rør der nedlægges. Hvorvidt det er "for" stort, afgøres ud fra en vurdering af den naturlige afstrømning pr. ha og sammenholdt med oplandsarealet der leder drænvand til røret. Er der nu koblet en masse tag- og overfladevand til drænet skal det også tages i betragtning.

Håber det gav lidt svar som iøvrigt er refereret fra vandløbsmedarbejder.


/Mulle

 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis