Rørgevindskærer fra Harald Nyborg.

Jeg skal have samlet nogle 1/2" og 3/4" rør og har i den forbindelse brug for at kunne lave gevind. Jeg har tænkt på at købe Harald Nyborgs El-rørgevindskærer (En power Craft) til 1498 kr.

Er der nogle af jer der har erfaring med denne maskine og hvad mener I om den?

Vil den være ok til at skære gevind 30-40 gange?

Findes der andre rørgevindskærer maskiner der kan anbefales - evt manuelle, der er rimelig let at anvende og til at betale?

Venligst øs af jeres viden - jeg har absolut ingen erfaring med gevindskæring, så gode råd og forslag er mere end velkommen.

mvh Erik
Jeg skal have samlet nogle 1/2" og 3/4" rør og har... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har et ældre rørskæresæt, fra HN det er noget Italiensk, mener jeg.
Det kan skære 1/2" 3/4" 1" 11/4"
Kluben er fantastisk kvalitet, har aldrig svigtet
Det har skåren utrolig mange gevind, i 1/2" og 3/4"

Men de har det vist ikke længere, jeg har set de billige sæt de har, de er simpelthen for dårlige,

Jeg har deres rørskruestik er ok til prisen. lidt slasket, men spænder fint.

www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1646&n=10

Ligeledes er rørskæren ok (har lige kappet et 1" galv rør over med min i dag)

www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1659&Grp=&n=10

Der er et fint rørskære sæt her, billigere bliver det nok ikke, hvis det skal kunne bruges, til noget,

www.byggecenter.dk/?page=18&categor...id=9106120

mvh jens
Hej Jens,

Ja, det sæt ser mere holdbar ud end det manuelle sæt fra HN - men jeg bliver lettere fristet til at købe den elektriske udgave fra HN til samme pris. Hvis man læser tråden har andre haft ok erfaringer med dette sæt og det er jo ikke så mange gevind jeg skal skærer - ikke fordi jeg er specielt doven anlagt, men det er jo rart med noget el-værktøj (hvis altså det virker)

mvh Erik
Så har jeg fået gjort mig nogle erfaringer. Først fik jeg fat på en manuel gevindskærer fra HN og hev og sled en enkelt aften, men jeg kunne ikke ordentlig få den til at skære, hvorfor jeg besluttede at købe den elektriske variant også fra HN. Med denne maskine har jeg nu skåret en del gevind i 3/4" og jeg synes egentlig at de gevind som jeg får skåret bliver i en fin kvalitet. Når jeg anvender maskinen, synes jeg dog at at jeg skal holde et solidt konstant tryk ind mod røret som skal have skåret gevind - og så "pulser" jeg maskinen igennem og smører jævnligt. Jeg har også købt en rørholder, som jeg har spændt fast på en palle og monteret på et bord, hvilket fungerer rigtig godt, således højden er fin og at man kan anvende en del kræfter uden at rørholderen flytter sig.
Så alt i alt er jeg tilfreds med mit seneste køb og her gennem påsken håber jeg at blive færdig med at skære de gevind som skal til.

Tak for indsigt i jeres erfaringer,
mvh Erik
Dejligt når tingene fungere...

Hvis din gevind skære, har en tendens, til at klemme røret trekantet, så find en stump aksel eller rør (½" vandrør passer vist nok) der kan gå ind i røret, du skal skære gevind på, så deformeres det ikke.

Slib en vandret rille, i det rør du bruger til at sætte indvendigt, så giver den plads til den indvendige svejsesøm i røret.

mvh jens
hvis den rørskæremaskine fra hn. går i stykker så kan du købe
en tilsvarene fra rems. så har du en der virker.!
Annonce
Så har jeg fået gjort mig nogle erfaringer. Først fik jeg fat på en manuel gevindskærer fra HN og hev og sled en enkelt aften, men jeg kunne ikke ordentlig få den til at skære, hvorfor jeg besluttede at købe den elektriske variant også fra HN. Med denne maskine har jeg nu skåret en del gevind i 3/4" og jeg synes egentlig at de gevind som jeg får skåret bliver i en fin kvalitet. Når jeg anvender maskinen, synes jeg dog at at jeg skal holde et solidt konstant tryk ind mod røret som skal have skåret gevind - og så "pulser" jeg maskinen igennem og smører jævnligt. Jeg har også købt en rørholder, som jeg har spændt fast på en palle og monteret på et bord, hvilket fungerer rigtig godt, således højden er fin og at man kan anvende en del kræfter uden at rørholderen flytter sig.
Så alt i alt er jeg tilfreds med mit seneste køb og her gennem påsken håber jeg at blive færdig med at skære de gevind som skal til.

Tak for indsigt i jeres erfaringer,
mvh Erik
jeg håber ikke at du følger med maskinen med rundt siden du
skal holde igen med kræfterne og har lidt sværet med at "bide" i røret
inden den tager spånder.!!!
vi har den manuelle fra H/N har skåret en del gevind med denne og den skærer fint rør i alle str uden problemer ,dem klemmer heller ikke rørerne

masser og smørelse så man ikke brænder skærerne af og så skal der ikke knokles så klemmer man heller ikke rørerne

men er man professionel vvs og lever af og lave rør hver dag så skal man selvfølgelig vælge et andet produkt men til gds er det et ok produkt
Nej, det gør jeg skam heller ikke . Jeg har monteret en rørholder på en palle hvor i jeg spænder røret som der skal skæres gevind i fast til. Herefter monterer jeg det Y som låser rørgevindskæremaskinen til røret (således der ikke skal bruges kræfter på at holde maskinen, når der skæres). Men når jeg så går i gang med at skære gevind, holder jeg et konstant tryk ind på klubben og kører så ½ omgang, hvorefter jeg stopper. Så smørre jeg lidt så skæret ikke brænder i stykker. Herefter holder jeg igen tryk på klubben og skærer endnu ½ omgang og sådan forsætter jeg indtil jeg har det ønskede gevind.

Mit problem med den manuelle rørgevindskærer var at holde trykket på klubben samtidig med at skulle skære gevindet nok var lidt for meget for mine tynde arme, hvorfor den elektriske udgave gør det væsentlig lettere.

mvh Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også