Renovering af kælder (understøbning, ydermursisolering, støbning af nyt gulv etc.)

Hej,

Jeg er flyttet ind i min kæreste hus (gammel murermestervilla fra 1928) og det er næsten ny rennoveret med undtagelse af kælderen, der så tilgengæld kræver en fuldstændig rennovering...

Jeg havde efter slid og slæb rennoveret det ene af rummene, hvorefter jeg nu har fundet ud af, at der er skimmelsvamp i det rum (måske også i andre). Skimmelsvampen er desværre ikke kun på ydervæggene (så man måske kunne nøjes med ydermursisolering), men også indvendige bærende vægge er ramt af skimmelsvampen.

Balladen er nok at grundvandet står så højt at det trænger ind nedefra på vores enormt tykke betongulv - det er hele 3 cm tykt (total til grin!) og nedenunder er der murbrokker og ler.

Fundamentet består af ingen ting, idet der bare er muret op med mursten fra jorden til og med 1. sal.

Vi vil gerne have en rigtig lækker kælder vi kan bruge, men det er jo desværre ikke rigtig muligt pt. Jeg ville også gerne vælge en billigere løsning end nedenstående, som koster minimum DKK 200.000 i materialer og rådgivning, men pt. virker det som den eneste og bedste løsning.  

Mit projekt lyder som følger:

- Understøbning af fundamentet 1 meter af gangen
- Ydermursisolering (plader, dræn og det hele...)
- Støbning af nyt gulv (kapilarbrydende lag (10 cm.), polystyren (30 cm.), armeringsnet, gulvvarme og 10-15 cm beton)
- Opudsning af vægge og gøre kælderen lækker

Vi har desværre ikke råd til at få håndværkere på, hvorfor jeg selv skal gå og hygge mig med understøbning efter arbejde og i weekenderne det næste lange stykke tid.

Er der nogen der har nogen råd? Kender en god byggeteknisk rådgiver med erfaring indenfor området, som man kan aftale en fast pris med? Jeg har fået nogle tilbud på DKK 25.000, men det syntes jeg lyder lige i overkanten, da de jo bare skal se på kælderen, høre hvad mine planer er og skrive en rapport, hvor de fortæller mig hvordan jeg skal gribe det an (også så jeg kan få forsikringsselskabet med på ideen). Jeg havde forestillet mig at skulle bruge ca. 8.-10.000 på ingeniør / byggeteknisk rådgivning...

Kender I nogle gode steder hvor man kan få billige byggematerialer, jeg syntes det er helt vildt dyrt for polystyren, kapilarbrydende lag, beton (både til understøbning og gulv (to forskellige typer)), armeringsnet, gulvvarme slange etc. (har regnet uf at jeg kommer til at bruge ca. DKK 175.000 på materialer).

Alle gode råd er meget velkomne

/S.

Hej, Jeg er flyttet ind i min kæreste hus (gammel... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I øvrigt har jeg nogle stort set ubrugte radiatoer, som jeg har pillet ned, de kan fås til en rimelig billig penge :-) Jeg har også en rest (10-15 meter) drænslange og noget gulvisolering :-)
Herligt med en tilbagemelding!!

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Sandur

Tillykke med den færdige kælder :-) Jeg har lige et par spørgsmål:

Du skrev at du fik en entreprenør til at grave en side fri ad gangen. Hvor langt ned gravede han? til sokkelkant?
Overvejede du at understøbe indefra?
Hvad var det du støbte "ca. 2,5 meter og op til næsten 3 meter i højden"

Ole
Hej Ole,

kælderen er desværre ikke færdig endnu - der er bestilt beton til gulvet til på mandag... så kan vi begynde at pudse vægge op etc., så der er et stykke vej endnu :-)

Emtrprenøren gravede ned i 2-3 meters dybde udvendig og gravede aldrig under fundamentet...! Grave under fundamentet var min egen opgave - dvs. grave ned i den rigtige dybde og derefter grave ind under huset (1 meter af gangen).

Jeg understøbte både indefra og udefra - lidt afhængig af hvad der var nemmest (også vejrmæssigt :-)).

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit sidste spørgsmål?

God dag,
Sandur.
hej.
Lyder som et godt projekt du har oppe at køre der..
hvis det var muligt at få tilsendt billeder vil jeg meget gerne det..

skal til at igang med noget af det samme..
min email er:
[email protected]

meget gerne af isolering og gulvvarme.

på forhånd tak..

Hvor der er vilje, er der vej.! så klø på.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

hej!

jeg har 3 poser Vandex bb 75 i overskud efter min kælder renovering. normal pris er 750 kr pr sæk a 25 kg. jeg sælger 3 sække til 1500 kr.

kontakt mig på [email protected]

eller tlf 22616328

hilsen

jacob henriksen

Hej Sandur

Tak for hurtig svar :-)

Var du ikke nervøs for at lade huset stå på en 'sokkel af jord', ved at grave ned i hele længden?

I forhold til mit sidste spørgsmål, var det fordi du skrev: "Når jeg var færdig (med understøbning) med én side lavede jeg forskalling på ydersiden af hældervæggen og så var det bare med at gå igang med den lille blander fra Harald Nyborg. Det kan anbefales at holde en pause når du støber (jeg støbte ca. 2,5 meter og op til næsten 3 meter i højden). Det vejer altså en hel del sådan noget beton, så det lægger et ganske voldsomt pres på forskallingen."

God dag til dig også
Ole

Hej Ole,

jo, jeg må indrømme at jeg ikke fik den bedste søvn i perioden hvor det stod på...

Det jeg støbte op udvendigt var en "ekstra mur" på ydersiden af kældervæggen. Dvs. der er den gamel kældervæg og så lavede jeg en forskalling uden på denne kældervæg, hvor jeg støbte beton i med den lille blander fra Harald Nyborg. Selve støbningen delte jeg i to dele - 1,5 - 2 meter den ene dag og det sidste stykke dagen efter. Jeg havde armeringstål i således at de to dele blev "holdt sammen".

Husk at det er en god idé at leje en stavvibrator hos Loxam eller lignende - det er en maskine der vibrerer beton, så der ikke opstår "lufthuller" og så beton kommer ordentligt ind i evt. huller i den eksisterende væg.

Håber det var svar nok - send mig en mail adresse og jeg skal prøve at få nogle billeder afsted til dig.

/Sandur.
Hej igen

Ok, så giver det mere mening :-)
Du må meget gerne sende mig nogle billeder på [email protected]

Tak for hjælp og inspiration.

Ole
Hej alle

Jeg er også i den situation at jeg skal igang med Prrojekt Kælder. Hvis der er nogen, som har billeder, konstruktionsopbygninger og gode råd, må I meget gerne sende dem til mig på [email protected].

Håber I kan hjælpe

Mvh Claus
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også