Vindspærre - "asfaltimprægneret træfiberplader"

Hmmm.. sidder med det ualmindeligt tjekkede og informative bog "Træfacader - TRÆ 55" fra Træinformation. Bogen anbefaler varmt 12mm "asfaltimprægneret træfiberplader" som vindspærre i lette ydervægge - ikke mindst, hvis man er lidt i tvivl om dampspærrens kvalitet (hvilket lidt er sagen i mit tilfælde). Så sådan noget vil jeg da gerne bruge, når jeg skal i gang med den store tur senere på året.
Men en googling af overstående giver et ualmindeligt magert resultat. Norske Hunton laver vist noget - men udvalget ser ud til at være næsten ikke eksisterende på de danske byggemarkeder....er der noget, jeg har overset?

 Adam

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, det er fordi de ikke er særligt meget brugt herhjemme.

Men huntonit levere generelt nogle super gode materialer, så hvorfor ikke bare benytte dem...?
Aha - skægt, da bogen nærmest ikke kommer ind på andre muligheder for vindspærre...
Men du tænker på at bruge Huntonits undertag som vindspærre? For jeg kan ikke se, de har produkter specifikt til vindspærre i vægge. Hvordan er stivhed (tykkelse) og diffusionsåbenhed i undertaget?
På Huntons hjemmeside står noget om, at deres plader endda til en vis grad kan have krydsafstivende funktion - hvilket jeg synes lyder tiltalende for mit projekt - men det kan undertaget vel ikke forventes at kunne?

 Adam

De er 4 mm tykke, og virker fortrinligt som vindspærre.

Er utroligt godt diffusionsåbne, men ville nok ikke forvente det hele store hvad vindafstivningen angår, de har da en effekt, men slet ikke som en 12 plade ville have.

Prismæssigt er de også gode koster ca. 20,- pr. m2, så har kan vi jo alle være med...
Klart Sider og læser på Huntonit.dk - en ting gør mig en anelse betænkelig; der står "Huntonit undertage er beregnte til ventilerede undertage. Tagtypen bygges op med et hulrum på mindst 70 mm ved spær mellem undertag og isolering. Et hulrum som udluftes gennem ventilationsåbninger...." - men i væggen vil de jo sidde direkte på isoleringen. - Hvorfor er det ikke et problem?? :=)

 Adam

Fordi deres huntonit undertag også kan benyttes som diffusion såbent undertag.

Det er halvt så diffusions tæt som kravet er for diffusions åbne undertage her i landet....
Annonce
Uventileret undertag
Huntonit Undertag kan også anvendes som uventileret undertag.
TRÆ 54 anbefaler her en Z-værdi på mindre end 3 GPa m2 s/kg. Dette krav klarer
Huntonit Undertag med en Z-værdi på 1,4 GPa m2 s/kg.
Kravene til dampspærre er de samme som for ventileret undertag. Er der tvivl om
dampspærrens egenskaber, bør den ventilerede undertagsløsning anvendes.
Af hensyn til evt. tykkelsestolerancer i isoleringslaget samt den naturlige nedbøj ning af
undertaget, bør der teoretisk være 20 mm luft mellem isolering og undertag.
OK - tak Så skal jeg nok lige overveje vindafstivningen i hytten her.
S
om godtnok har stået her i 88 år - så noget er der vel til at stive det af...

 Adam

Ja, har det stået så længe, så bliver det med garanti også stående uden yderligere vindafstivning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis