Cam kæde på honda 750 k fra 1985

Hej jeg har lige købt en honda 750 k fra 1985 som går rigtig godt i motoren. Lyder som den skal, undtagen masser af støj fra cam kæden (knastkæden). Jeg vil jo have den skiftete, men kunne godt bruge nogle gode råd til hvordan det skal laves. Jeg får nok hjælp til det , men vil meget gerne vide hvordan man gør.

Spørgsmål.

1 Hvor meget synes i der skal skiftes når jeg har det skilt ad.  Der kommer jo en smule olie ud ved toppakningen, så den bør man vel også skifte når man er i gang?? ville i også skifte stempelringe?? det er jo ældre motor der har kørt langt!!
Evt få slebet vintilerne.

2. Er det kun knastkæden der lamer, eller kan de øvrige kæder i motoren også lamer, mener bare ikke jeg har hørt om det!

3. kædestammer den skal vel også skiftet!

4. Hvordan samler man en knastkæde igen så man er siker på at den bliver der!!

5. der er vel mærke til at stille camvinkel eller hvordan??
 
Jeg går ud fra at kunsten er, at knastkæden ikke hopper af tænderne nede i motorblokken når man skifter den, og at man får den den samme åbenningstid på ventilerne i forhold til Krumtap.

Måske lyder min spørgsmål lidt underlig, beklager har aldrig rigtig rørt en mc i de finere dele!!

Håber i kan hjælpe.
Mvh
alte

<p>&#160;</p>
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en af de få ting på en motorcykel jeg aldrig ville turde lave selv, det dikkeværk er så følsomt at når kæden skiftes skal det være meget nøjagtigt lavet. Hvis du ikke længere kan klare det med kædestrammeren, skal der nye strammere i også, de bliver også slidt efter hånden.
Men på så gammel en maskine skal det helst rasle lidt hist og her.
Du har sikkert fået maskinen rimelig billigt, så syntes jeg du skulle lade en prof give den den helt store tur. Passer du så på den og ikke køre råddent, kan den holde de næste 25 år.

V.h.  Håndværkeren
de forrige har ret, lad en mekker lave den kæderaslen. den skiftes for øvrigt ved, at man selvfølgelig har ventildækslet af og skiller kæden ad øverst. Nu hægter du den nye på og får en ven til at tørne motoren, når samlingen dukker op igen, kan du samle den nye. kædestrammer løsnes helt og glideren kan fiskes op ovenfra. men lad være. en RIGTIG mc-mekker kan lave det på no time. m.h.t. toppakning, så få en komp-test, eller er det følsomme sted på den model vist gummisutterne fra karb.

 

Hej.
Jeg ved jo de har med er dryppe lidt for toppakningen, men ville det være det bedste at skifte den når man har kæden skilt ad??. Jeg synes nu ikke det lyder som en helt umulig opgave selv at gøre det, men jeg vil nu have en til at hjælpe mig som har prøvet det før. Det der nok bekymmer mig mest er, at få kæden samlet rigtig igen uden den bliver for løs i ledet eller bliver for stram.
Jeg skal jo have bestil reservedele, ved i hvor jeg bestiller det.
Mvh
Alte


<p>&#160;</p>
motorhjørnet på gørtlervej

 

Du skal så lige være klar over at lykkedes det dig / Jer ikke at montere kæden rigtigt, bliver mekkeren nok "gla i sit ansigt" når du kommer og vil have den lavet. Det kan ikke lade sig gøre at sætte kæden for løst eller for stramt på, den har en standart længde. Det er det man så bruger slæderne der strammer kæden op efterhånden som den slides og bliver trukket længere.
Annonce
Jeg har da håndlag for at skrue, det meste jeg skiller ad kommer da også til at virke), men det er også sådan, hvis du vil lære må du jo forsøge det!!! Men en god håndværker kender vel også sine begrænsninger eller hvornår man har brug for hjælp ude fra. Jeg vil selv være med til at lave det, så jeg skal have fundet en som kan og har gjort det før! Det er sikker med tiden så vil jeg selv skrue, der er da ikke noget beder end få ting til at virke.
Jeg troede, at i bestilte reservedele fra udlandet fx holland.
mvh
alte

<p>&#160;</p>
Jeg kører ikke på hverken Riskoger eller Bambus rakketter, men en god MZ ETZ 301 Saxon Tour. Den har jeg haft fra ny, jeg købte den i 1996, de eneste ventiler en MZ har, er dem der sidder i dækkene 3 stk
Jeg har samlet en Yamaha XJ 650 og skiftet forring på den ene cylinder samt stempel..
Desværre var det ikke mig der splittede den -

Den blev samlet at tørnet mange gange før jeg så hvordan knasten skulle stå i forhold til krumtappen.
Når først det hele var samlet var det nemt at se hvordan det hele skal stå.
Så når du har ventildæksel af så tørn den forsigtigt og se de forskellige mærker hvor de står.. tag nogle billeder og notater.
og ikke mindst god tid.. og så køb en Hayens håndbog og en god momentnøgle.

Vil lige ende det hele.. Der var en der ville rense min karburatorer og jeg sagde det ikke var nødvendigt.. Alligevel skilte han dem ad, tog alle dysser ud og rensede dem.. og samlede dem forkert.. så den kunne ikke tage gas.
Jeg kunne ikke løse det mysterium så den måtte af sted til en proff..
De fandt fejlen.. Startede min kære Yamaha og så krudtede deres mek den af med kold motor ud af en lang indkørsel og bremsede i noget grus der lå på asfalten og smadrede den ene side.. Jeg fik aldrig de originale dele igen selv om jeg rendte dem på dørene og det var et anerkendt værksted..
Så kan du lave din egen motor så gør det.. Det er svært at finde nogen der har den samme respekt for dit kæreste eje..


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

alte= Du kan godt købe delene i udlandet, men
1. HVIS det er de f orkerte, tager det 7 lange af få byttet
2. Der er altså ikke mange penge at spare i en kæde, en ventildækselpakning og et glidestykke til strammeren (og gummihætter til ventilstyrene).
Har du mod på at rykke toppen af og skifte pakning, så køb et ventilslibesæt. Der er alle dele med du har brug for. Men pas MEGET på momentet i tilspænding. Du skruer i ren aluminium

 

Hej.
Så er der købt kæder og en pakningssæt, jeg fik en god pris tror jeg da, 1700,kr ( snydt eller hvad??) for det hele dog ikke strammer, han mente jeg skulle prøve at sætte kæder på først. Det skal siges, at de kæder jeg har købt er af en bedre kvalitet end en billig. Kunne godt havde fået en kæde til det halve, men han viste mig hvor meget slup der var i den billige i forhold til den lidt dyre jeg har købt.
Jeg har også tænkt, at jeg ikke ville bestille i udlandet denne gang netop, pga af hvad der blev sagt, hvad er det som kommer hjem!! Heller give lidt mere end at få noget forkert her til at starte med.

Han mente også, hvis jeg ville skift toppakning skulle jeg også tage at skifte paraplyerne når jeg var i gang. Er det til at gøre uden specialværktøj, og vil det ændre på min ventilindstilling. Tænker bare, at når man skiller noget af, kan det jo være svære lige at få det til at sidde nøjagtig den sammen sted!!

Det er jo det med den risiko.....den er vel lige meget tilstede om man mek eller privat person! Er uheldet ude så er det bare mere træls at være privatperson fordi så er der jo mange meninger om at man bare kunne havde gået til en prof for så var detjo aldrig sket. Men sådan er den virkelige verden vle ikke indrettet.......
mvh
alte




<p>&#160;</p>
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis