Vanger t. udendørs trappe - materialer?

Hej alle

Jeg skal til at lave en trappe op til vores udendørs terrasse, men er i tvivl om konstruktion af de bærende vanger. Trappen skal være 5 m bred og jeg skal bruge 11 bærende vanger. Alle vanger skal ligge under trappen og skal derfor designes ud fra princippet i linkene nedenfor. Trappen skal i skrå-mål være ca. 220 cm lang.

Problemet er, at jeg ikke umiddelbart kan få 50x300 mm trykimprægneret træ som ville være klart det letteste - så kan jeg bare skære trekanter ud og lægge dæk på. Er der andre løsninger end at bruge "sav-klodser-ud-og-skru-dem-omvendt-på" metoden? Alternativet er 300 mm spærtræ, men jeg er bange for at det ikke holder til vejret?



Mvh Morten


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan købe/bestille trykimprægneret spærtræ eller lærk/douglas i din tømmerhandel.

Men du kan osse udmærket bruge "skær-klodser-ud-metoden" Skal det være rigtig godt skruer og limer du klodserne på.

Tak - jeg forhørte mig i formiddags i min normale Stark og fik et noget uhøfligt svar netop om bestilling, så jeg havde egentlig opgivet det. Kender du noget til priser på imprægneret spærtræ??

SKal jeg forstå det sådan at du mener spærtræ i enten trykimprægneret gran eller ubehandlet lærk (altså bortset fra svampedræber etc)? Jeg havde ikke lige tænkt på spærtræ i lærk - det er jo faktisk det selve dækket er lavet af...

Mvh Morten
Nej, jeg kender ikke priserne.
Men du skal selvfølgelig ikke finde dig i flabede svar i en tømmerhandel. Enten valser du ind til chefen og skælder ud eller du finder en anden tømmerhandel. Der er jo nok af dem.

Men spærtræ af gran i den størrelse tror jeg er lagervare hos de fleste savværker. Jeg har set en pris på ca. 60 kr./m .
Jeg har ikke så meget erfaring med gran til udendørs, men normalt siger man at gran er selvimprægnerende fordi det er (harpiksholdigt) kernetræ det hele.
Men hvis du gerne vil have ”imprægneringsfarven” så kan du sagtens bestille fyr eller lærk/douglas i den trykimprægnerede dimension du skal bruge.
Men det kan så være en specialudskæring di skal vente lidt på.

Men den billigste løsning er jo helt klart at indkøbe f.eks. 45x145 eller der omkring. Og save trekanter ud og påsætte.
50 x 150 fåes som trykket, så jeg ville da helt klart bare vælge denne dimension, også skrue klodser på.

Alternativt kunne det jo laves af Cedertræ, som jeg ved også bla. fåes i 50 x 150 fra Tracer, da vi selv køber disse og skærer op til afslutningslister osv.. til vores cedertræ klink løsninger.
Jeg har til den bærende konstruktion fået leveret 50x200 trykket fra Fog. Så det ender nok bare med noget mere af den slags og så klods-løsningen.

PS: Rene, jeg har tænkt på at høre dig hvad et nyt tag koster - men det kan vi jo lige tage ved siden af ;-)

Mvh Morten
Annonce
Jep, du kan bare sende mig en PM eller mail...
Jeg tænkte at I lige fortjente en update. Jeg har nu lavet 10 stk vanger af 50x200 hvor der så er skåret klodser ud og vendt på hovedet. Det er for så vidt et ok princip, men det er umuligt at save klodserne så præcist at det ikke skal rettes til nr vangerne er monteret. Man kunne evt. have lavet hele trinet som én klods og så monteret dem istedet. Så kunne kan også lettere bruge en rundsav.

Anyway, klodserne kom på vha. polyuretanlim og skruer og nu er det hele monteret. Mangler bare brædder på trin og stød...

I kan evt. se hele projektet (som er større end diskuteret her) på linket nedenfor.

Mvh - og tak for råd.

Ser sku godt ud...
Det ser nu da fint ud. Velegnet til det officielle foto fra kommende storfamieliefester.
Det er sådan set en god ide at skære ½-klods ud og genbruge den. men som du selv er inde på er det lidt svært.
Oftest skærer man klodserne ud af een planke og sætter på en anden!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis