Væghængt brændeovn

Hejsa!

Efter et par år uden brændeovn, er tiden inde til at der skal installeres en ny.
Jeg tænker på en lille væghængt ovn.

Fordele / ulemper?????

Link til billige ovne????

Mvh
Kurt
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor skal den lige være væghængt ?
Forudsætningen er jo at du så har skorstenen lige på den anden side af muren, og jeg kunne forestille mig at der nok skal lidt mere til end et par ravplugs til at holde den fast.
Jeg bruger brænde ovn som primær varme i huset og jeg mener at jo længere afgangs rør jo bedre. Det gælder om at udnytte så meget af varmen som muligt inden den ryger op i skorstenen.
Og så får du ikke ret meget ovn for under 5000,00 kr.
Skrevet af Håndværkeren på 05 mar 2011 10:29
Hvorfor skal den lige være væghængt ?
Og så får du ikke ret meget ovn for under 5000,00 kr.
Jeg/vi synes det er pænt, at ovnen "svæver", og så er det nemmere med rengøringen.
 Skorstenen står frit i rummet, og skorstensfejeren har sagt god for forslaget, dog med samme bemærkning som dig "STORE SKRUER".
Vores tidliger brændeovn var Morsø  1412, og den nye skal ikke være meget større.

Prisklassen max 10.000 kr.

Kurt
Jeg Googlede Væghængt Brændeovn, og fik en del forslag. Nu kan jeg ikke lige huske hvad den hed men det var en pæn lille ovn til ca. 6500,00 kr.
Et par gennemgående bolte med en stor "skive" på bagsiden, så falder den ikke ned foreløbig (ca. 3 uger )
Jeg vil mene, at det er en rigtig skidt ide at bruge rawplugs til ophængningen. De smelter givetvis, når varmen breder sig igennem boltene/skruerne.
Ekspansionsbolte må være vejen frem, hvis man ikke kan komme afsted med at bruge det sikreste, nemlig gennemgående bolte som HV foreslår.

Med venlig hilsen
ktm

Først af alt skal du finde ud af, hvor meget ovnen skal varme op, og hvor meget effekt der skal være fra den. Det sidste bestemmes af hvor mange kvadratmeter og hvor god isolering. Fabrikanternes tal, som ofte ligger på ca 12kvm/kW er måske meget god til et dårligt isoleret hus fra 1930'ne på en kold vinterdag, men passer ikke på et nogenlunde isoleret hus på en forårsdag. En for stor ovn har en dårlig forbrænding, når den kvæles ned til væsentligt under sin nominelle ydelse, og så udnytter den ikke brændet ordentligt, men generer til gengæld naboerne med stinkende røg!
Der er bedre økonomi i en lidt for lille ovn, der brænder på nominel ydelse end en lidt for stor der er kvalt ned.

Med udgangspunkt i ydelse kan du begynde at søge mulige modeller.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis