Vandskuring med alm. eller indfarvet mørtel?

Hej,

jeg skal til at bygge et hus.

Det skal bygges af blødstrøgne mursten og skal vandskures og være hvidt eller tæt på hvidt. V i ønsker selvfølgelig den mest holdbare løsning, hvor det samtidig er til at lave reparationer uden at vi skal til at ordne en hel væg.

Det gode spørgsmål er så om det skal vandskures med almindelig mørtel og males bagefter, eller...

Om vi skal bruge indfarvet mørtel og få det overstået i første hug.

Vi synes selv det kunne være rart at få huset færdigt mens håndværkerne er der med stilladser og grej. Og vælger man almindelig mørtel bliver man vel nødt til at vente længe med at male indtil vandskuringen er tør, eller?

Hvilke produkter ville i vælge?

PFT


Asger
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er jo vældigt med indfarvet mørtel, der er bare lige det at når du så om forhåbentlig mange år skal reparere er det ikke sikkert at du kan få samme farve igen, og selv om du kan så vil eventuelle reperationer træde meget tydeligt frem.
Skrevet af Håndværkeren på 05 mar 2011 10:32
Ja det er jo vældigt med indfarvet mørtel, der er bare lige det at når du så om forhåbentlig mange år skal reparere er det ikke sikkert at du kan få samme farve igen, og selv om du kan så vil eventuelle reperationer træde meget tydeligt frem.

Rigtigt nok håndværker, men det "problem" vil du jo stadig have selvom huset er malet efterfølgende. Det mest optimale vil altid være (om forhåbenlig mange år) at reparere umiddelbart inden huset alligevel skal males, og det skal det på et tidspunkt uanset om du vælger et indfarvet produkt eller du maler efterfølgende.

@trådstarter

Jeg ville selv vælge indfarvet mørtel så det kan laves færdigt med det samme. Skulle der mod forventning komme reparationer allerede inden huset skal males om er en hvid stadig mere medgørlig end hvis du havde valgt en stærkere farve.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
@Carsten Murer

det lyder fornuftugt.

Hvilken indfarvet mørtel er bedst? ved du det?
Hejsa,

Vil bare lige gøre opmærksom på, at der kan blive et problem med, at farven vil changere da der kun bliver filtset af én omgang. (hvid og grå changere ikke)...

Hvis du vælge at male det filtsede hus, så vær opmærksom på, at der skal gå et stykke tid, helst 3 mdr inden du bør male det også selvom at det er murmaling...

E
Et vandskuret hus er da flot.

Men det er et rødstenshus i blødtstrøgne sten nu også

Nu er jeg ret doven anlagt, specielt hvad angår vedligeholdelse - og et vandskuret hus skal jo males af og til

I min terminolgi vandskurer man et " slidt " hus - ikke et nyt.

Jeg har et træsommerhus, der skal males - godtnok kun hvert 8 - 10. år - men jeg hader det

God fornøjelse med vandskuringen

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
I firmaet hvor jeg arbejder bruger vi skalcem 2000, hvilket er et godt produkt. De andre har jeg ikke så meget erfaring med.
EISOE  har du aldrig overvejet at sprøjte dit træhus, med vore dages smarte sprøjteanlæg vil det da være meget nemmere.
Undskyld brækket i tråden.
Skrevet af Håndværkeren på 05 mar 2011 19:30
EISOE  har du aldrig overvejet at sprøjte dit træhus, med vore dages smarte sprøjteanlæg vil det da være meget nemmere.
Undskyld brækket i tråden.

Nej - jeg nøjedes med at få taget renoveret og sprøjtemalet ( gjorde det ikke selv - asbestholdige plader )

Men jeg overdrev nok lidt for at fremme forståelsen - for jeg hygger mig jo lidt med at male huset i flere dage - senest i efteråret

Specielt når resultatet bliver godt

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerie...i/xmid/320

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg ville som Carsten Murer bruge indfarvet mørtel, jeg kender ikke til skalcem 2000, men jeg har rigtige gode erfaring med at vandskure med Weber tyndpudsmørtel, især den hvide farve er rigtig god og ensartet i farven.
Skal du lave reparationer, plejer den at ramme meget godt.
Mange tak for jeres svar.

Så blir det enten skalcem 2000 (dejligt navn:-)) eller Weber tyndpudsmørtel.

Jeg går ud fra at man så lægger fugen helt ud til kanten af murstenen eller tæt på, når man bygger muren. Og bagefter giver et tyndt lag indfarvet mørtel...

Hvor lang tid skal muren hærde/tørre inden man kan vandskure? Sådan cirkus...

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også