Baumadæk og gulvvarme

Jeg står i et dilemma. Vi har et lille toilet som jeg gerne vil have moderniseret (fra A til Z) dette skulle gerne indebære installation af gulvvarme. Problemet er blot, at det nuværende gulv er et baumadæk, som ikke er isoleret på nogen måde.

Det er ikke noget problem at installere gulvvarme ovenpå dæk, jeg er bare bekymret for om varmen "fiser" lige ned i kælderen når der ingen isolering er.

Spørgsmålet er, hvilke løsninger er der på, at få et gulv med gulvvarme som er isoleret.

Jeg har overvejet den helt gennemgribende løsning, hvor dækket fjernes og et nyt bygges op med Lewis-plader. Det er bare en stor omgang som jeg gerne vil undgå.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke et dilemma, det er en udfordring. En lille en endda.
Baumadæk isolerer bedre end alm massib beton.
Så du lægger gulvarme oven på det nuværende gulv. Du må godt hugge et evt. slidlag væk, men ikke hugge den beton der ligger ovenpå baunablokkene væk.
Dernæst går du ned i kælderen og isolerer dit dæk fra undersiden. Øverst en dampspærre, derunder npgle regler og noget isolering. Derunder beklædning f.eks. gips som males i en kulør efter eget, eller konens valg.
Skrevet af hpox på 05 mar 2011 01:30
Det er ikke et dilemma, det er en udfordring. En lille en endda.
Baumadæk isolerer bedre end alm massib beton.
Så du lægger gulvarme oven på det nuværende gulv. Du må godt hugge et evt. slidlag væk, men ikke hugge den beton der ligger ovenpå baunablokkene væk.
Dernæst går du ned i kælderen og isolerer dit dæk fra undersiden. Øverst en dampspærre, derunder npgle regler og noget isolering. Derunder beklædning f.eks. gips som males i en kulør efter eget, eller konens valg.
Farven, bliver nok efter konens valg

Så kommer der lige nogle flere spørgsmål :

 1) Gulvet er p.t. et grimt terassogulv. Kan man fjerne det? Er der nogen som har en idé om, hvor godt det ”sidder fast” ? Det vil kunne give lidt ekstra højde.

 2) Der er ca. 8 cm til rådighed, incl. afsluttende fliser. Hvad vil være den bedste løsning til sådan en lav højde ?

 3) Jeg regner med at fjerne pudslaget på undersiden af dækket og isolere med 50 mm Rockwoll. Er det nok? Jeg vil nødigt have mere på p.g.a. loftshøjden i kælderen.

 4) Er det nødvendigt med dampspærre? Kælderen er ikke ”kold”. Den er ca. 18-19 C.

 5) Kan man isolere i baumadækket ? Jeg tænker om der er en idé i at fylde hulrummene i dækket med PUR-skum ?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
1) Du kan godt fjerne terrazzo'en. Den består muligvis af 2 lag. Mørtel- og terrazzolag.
2) Varmeslanger + rionet i et puds- eller betonlag.
3) Hvorfor fjerne pudslaget? Når der alligevel er opvarmet i kælderen er der jo ikke særligt nødvendigt med isolering.
Du kan anvende Rockwool Terrænbatts eller andre halvhårde batts som kan limes direkte på undersiden af dækket. Og males direkte.
4) Nej
5). Ikke godt. Du kan ikke kontrollerer om hulrummene er udfyldte
Jeg har et tilsvarende projekt i støbeskeen. Hører meget gerne jeres besyv og erfaringer.

Jeg skal have gulvvarme i vådrum på 1. sal, hvor etagedæk er baumadæk (årgang 1948). Hele underliggende stueetage er opvarmet. Nuværende gulv er terrazzo, støbt direkte på baumadæk.

Jeg vil gerne have et hurtigreagerende "komfortvarme"-gulv, og der skal være supplerende rumopvarmning.

Jeg påtænker at lægge et gulvvarmesystem med lav byggehøjde, og derpå spartelmasse (inkl. opbygning af fald mod afløb) og klinker. Jeg spekulerer blot på hvilket isoleringsbehov og -krav dette stiller.

Er det realistisk og lovligt helt at udelade isolering, givet baumadæk og opvarmet underetage?

Hvis ikke, hvilken isolering kan jeg da benytte, når jeg vil afslutte med spartelmasse og klinker (og ikke støbe beton)? Jeg antager almindelig polystyren kræver det støbes ovenpå?













Jeg ved godt det er en gammel tråd, men prioriteringerne har været andetsteds, hvorfor det først er nu jeg skal igang  med projektet.

Så kommer spørgsmålene:

 

1) Hvordan afgør man om der er overbeton på dækket? jf. denne http://www.danskbyggeskik.dk/pdf/get.action?pdf.id=72 er der normalt ikke overbeton på baumadæk. Jeg har vedhæftetet nogle billeder, der viser hullet jeg har lavet ned til teglen. Ud fra hvordan det ser ud og, hvordan det var at fjerne, er det svært at afgøre om der er overbeton.

 

2) I tilfælde af at jeg kan fjerne betonen ned til toppen af dækket (til teglen bliver synlig) er der ca. 12 cm "at gøre godt med". Jeg overvejer derfor at bruge denne opbygning:

- 50 mm EPS

- 20 mm gulvvarmeslanger

- rionet

- 60-70 mm beton (40-50 mm over gulvvarmeslangerne)

- klinker

Hvad er holdningen til det?

 

3) I tilfælde af at det ikke er muligt at fjerne al betonen er der 8-9 cm til rådighed, og følgende tænkes anvendt:

- 60 mm wedi med udfræsede spor

- varmefordelingsplader

- 16 mm gulvvarmeslanger

- 20 mm gulvspartel (type ??) evt. armeret

- klinker

Det er svært, at finde beskrivelser af egne erfaringer med wedi-gulvvarme, så alle input modtages gerne.

 

 

 

 

 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det er svært at hugge beton væk over hulstensdæk, uden at det beskadiger dækket. Jeg så et sted hvor man gik i gang med den store nedbrydningshammer, og pludselig lagde hammeren nede i kælder. Manden blev dog heldigvis oppe.

Jeg ville fjerne de lag gulvbelægning der er, og limlaget så godt som mulig. Lægge gulvvarme ud og støbe ovenpå, med det fald der skal være. Husk der skal være lavere i bad end udenfor.

Den smule varme der "fiser nedad" får du gavn af i kælder. Du mister den jo ikke. Ellers en hård bats limet op under loftet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så har jeg talt med VVS'eren. Det bliver 50 mm isolering - 16mm rør - rionet - beton.

Jeg tager chancen med at fjerne betonen, og laer være med at gå helt ned til teglen.

Der skal ikke være fald, da det kun er et toilet og dermed ikke et vådrum.

Hvilken isolering kan anvendes hvis overfladen ikke er helt jævn ?

Når man støber et "ekstra dæk" ovenpå det eksisterende, bør dette så forankres i de tilstødende vægge/dæk? (evt. med 12 mm tentorstål).... Så man undgår at vægten fra betonlaget på 7-8 cm skal holdes af det eksisterende dæk.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også