Oversvømmelse

Hej alle

Jeg undskylder på forhånd, hvis følgende tråd er placeret i forket forum.

Mine forældre har et sommerhus. Grunden som det ligger på er i løbet af vinteren blevet oversvømmet (pga smeltet sne sandsynligvis). Det meste af vandet har været væk i noget tid, men grundens brønd og området omkring den fortsætter med at være oversvømmet. Vi har forsøgt at fjerne vandet, men der kommer bare nyt vand til.

Jeg er ikke klar over, hvilket formål brønden tjener. Jeg ved, at det er her man tænder/slukker for vandtilsyningen til sommerhuset, men jeg er ikke klar over, om brønden derudover er en kloakeringsbrønd.

Den lokale håndværker (smeden) påstår at man skal se tiden an. Det har vi nu gjort i 2 måneder.

Er der nogen der har nogen ide om, hvad problemet kan skyldes? Eller hvem man skal kontakte for at få det ordnet?

Jeg håber meget på hjælp, da vi er helt blanke.

På forhånd tak!

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Se nu bare tiden an
Med al den sne og væde vi har fået i løbet af vinteren, går der altså lidt mere end et par dage før vandet forsvinder, vi har også haft megen frost og det gør heller ikke gavn når vandet skal væk. Ligger dine forældres hus i en lavning i terrænget kan der gå ret lang tid før det er væk. Hvis det stadig er der i April så skal der muligvis nye drænrør i jorden !
Velkommen til!

Jeg kan da ikke lide den beskrivelse af, at der er en brønd midt i oversvømmelsen. Og slet ikke, når du nævner noget med at tænde for vandforsyningen.

Er det elektrisk du mener med at tænde, eller er det noget med et håndtag og en ventil man åbner?
Hvis det er elektrisk skal I være overordentlig forsigtige med at foretage Jer noget ude i vandet. Så gruer jeg for at det er noget med et husvandværk og så er det livsfarligt at rode med, når det står under vand. Men så må der være noget med sprængte sikringer eller HPFIrelæ, som er slået ud.
Men er det offentlig vandforsyning, og det er stophanen du referer til, har det ingen særlig betydning, og så må du bare have våddragten på og ud og åbne for vandet. Nu er det jo forår!!

Du må beskrive lidt mere, evt. lægge lidt billeder af fænomenet op, så det er lettere at danne sig et indtryk af forholdene.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for de hurtige svar.

Det er vist nok offentlig vandforsyning, og i hvert fald ikke elektrisk. Det er netop en hane. Jeg har ikke selv set på sagerne, da sommerhuset ligger langt fra min bopæl. Huset ligger netop i en lavning, og brønden ligger på det laveste punkt på grunden. Jeg skal såmænd gerne svømme lidt rundt og få åbnet for vandet, men det er lettere problematisk hvis min far skal dyrke fridykning hver gang de skal bruge huset :-)

Jeg tror vi ser tiden lidt an. Hvis jeg kan anskaffe nogle billeder, skal jeg gerne ligge dem op. Hvem ville i henvende jer til, hvis vandet ikke forsvinder af sig selv?
Underligt at vandforsyningen har placeret den brønd på det laveste sted på grunden...................

Det er ikke en kloakeringsbrønd - men en, som du ganske rigtigt selv skriver,der har vandmåler og haner til at lukke op og i for vandet, samt tømme huset for vand, når der lukkes af i kolde perioder med frost ( vinternedlukning ).

Jeg har selv sådan en ved mit sommerhus - og jeg kan ikke forestille mig at det er sundt, at den står fuld af vand ! - måske endda frosset.

min ser sådan her ud:


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce

Kunne det tænkes, at der er en frostsprængning af et rør dernede, som erårsagen til at der bliver ved med at komme vand i brønden?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jorden er frossen og vandet søger til de lavere liggende punkter i terrænet. Her ligger sommerhuset "lidt" uheldigt. Jeg vil også vælge at se tiden an. Der er masser af steder hvor vandet ikke kan trænge ned i jorden pga. frost - se fx på markerne.

Der er ingen sundhedsmæssige problemer med at brønden står under vand, da systemet er tryksat og tæt. Det kunne måske være hensigtsmæssigt at overveje en løsning fremadrettet, hvor vandet kan bortledes via en rist i terrænet - men nu er det heldigvis ikke hvert år at frost i jorden er et problem fra november og indtil nu.

 

 

 

Skrevet af mulle03 på 05 mar 2011 08:36
Jorden er frossen og vandet søger til de lavere liggende punkter i terrænet. Her ligger sommerhuset "lidt" uheldigt. Jeg vil også vælge at se tiden an. Der er masser af steder hvor vandet ikke kan trænge ned i jorden pga. frost - se fx på markerne.

Der er ingen sundhedsmæssige problemer med at brønden står under vand, da systemet er tryksat og tæt. Det kunne måske være hensigtsmæssigt at overveje en løsning fremadrettet, hvor vandet kan bortledes via en rist i terrænet - men nu er det heldigvis ikke hvert år at frost i jorden er et problem fra november og indtil nu.

Det var nu vandmåler og haner, jeg tænkte på at det ikke kunne være sundt for

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hejsa!

Jeg har sommerhus i vestjylland, nærmere betegnet Jegum.
Her står grundvandet lige nu temmelig højt, og også i målerbrønden. Det er ganske almindelig på denne årstid, som skrevet før, og jeg ser det hvert år inden frosten er af jorden.
Det eneste problem er, når vandet synker, og der kommer frost igen, og du IKKE får dækslet på brønden.  Jeg har set 2 frostsprængte vandmålere i januar på den måde.

Kurt
@ Eisoe: Det er præcis sådan den ser ud. Jeg er enig i, at det ikke kan være sundt for udstyret, men omvendt lader det ikke til, at der er meget at gøre ved det...?

@ Kurt og mulle03: Tak! Godt at høre konkrete eksempler på, at det er ganske almindeligt.

@ Chr.: Det håber jeg ikke, men det må tiden vise...

Indtil videre afventer vi situationen.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis