Lampeudtag -> stikkontakt

Hejsa

I badeværelset mangler jeg en stikkontakt til tandbørste, barbermaskine, osv. Over spejlet sidder der et halogen-downlight-sæt, som får strøm fra et lampeudtag, der sidder på væggen lige over. Jeg har haft pladen af lampeudtaget, og kan se at der ligger nul, fase og tilledning derinde.

Er det lovligt at sætte et fuga-underlag (dobbelt) "ovenpå" lampeudtaget (altså fjerne dækpladen) og heri sætte en kontakt samt et fuga-lampeudtag, eller skal underlaget sættes ved siden af lampeudtaget? Jeg tror ikke et fuga-underlag kan dække det gamle udtag, så det virker som noget klamp.

Det skal siges, at lampeudtaget sidder præcis 120 cm fra brusehovedet - pudsigt nok

Har I forslag? Hvis det bliver ret avanceret kommer der installatør på - vil bare gerne vide om det er simpelt (og så har jeg selv fuga-materialerne).

Mvh Rasmus



5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må kun selv lave det hvis du tilslutter det til lampestedet - men det ved du vel

Der er vel også en beskyttelsesleder i dåsen ( jord - gul/grøn ) - for den skal du bruge til stikkontakten.

Jeg ville bore et hul skråt ind i dåsen og trække et kabel til din/dine stikkontakter - du kan jo så stadigt bruge lampestedet til din lampe.

Du kan jo så sikkert også trække kablet ned bagved skabene og montere dine stikkontakter oppe under skabene helt inde ved væggen - det gjorde jeg før jeg lavede nyt badeværelse - nu har jeg 3 stikkontakter i væggen ved siden af vasken, 1 på den ene side og 2 på den anden - ren luksus

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak for svaret. Det lyder som noget jeg måske skal have installatør til at rode med. Men der er ingen jord i installationen - huset er fra '73. Havde håbet at et nyt underlag kunne dække lampe-dåsen, da jeg så bare kunne have både stik og fuga-lampeudtag i ét. Oh, well
Ja, du må have installatøren i gang.

I 70' erne var der kun krav om " jord " ( beskyttelsleder er den rette betegnelse ) i stikkontakter i køkkenet - nu skal det være på alle i hele huset ved nybyggeri.

Man lavede så en såkaldt shaverstikkontakt i badeværelset - men den kan kun trække en elektrisk barbermaskine - ikke en hårtørrer.

Flere steder satte man så også en stikkontakt u/jord  højt oppe ved loftet - stadigt lovligt efter datidens krav - den kunne så bruges til de mere strømkrævende ting.

I dag er det lempet så du må have stikkontakter ved siden af håndvasken - men de skal være med jord.

Du har helt sikkert jord i installationen.

I øvrigt har hverken min barbermaskine eller fruens hårtørrer  jordben i stikket, de er dobbeltisolerede.

Havde stikkontakten været der allerede var det lovligt u/jord - laver du den nu er det ikke

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hmm, det lyder dyrt, hvis installatør skal fremføre beskyttelsesleder fra tavle til badeværelse. Men nu du siger det, så er det vist rigtigt, at der er jord i kontakterne i køkkenet - synes nok jeg var forbi nogle af de gul/grønne da jeg skiftede alle kontakterne. Nå heldigvis fik jeg sat nyt HPFI og ny tavle i så helt i livsfare er vi ikke
Under alle omstændigheder gider jeg ikke have en ulovlig installation, så jeg holder pølserne væk
Hmm, hvis jeg kigger på SB 801.471.2 så ser det ud som om der lempes fra reglerne i huse før 1975 - også ved etablering af ny kontakt. Men er kardinalpunktet så om der er jord i installationen, eller?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis