Bygge skab til en stald - hvilke plader?

Hej allesammen

Jeg er af min kæreste blevet spurgt om man ikke selv kunne bygge et såkalt stævneskab til at opbevaring af sadel osv. i en stald.

Det vil jeg jo mene skulle være en smal sag, eneste problem er måske hvilke plader man skulle vælge at bygge det af.

Det står jo et sted hvor der til tider kan være en del fugt i luften - det regner selvfølgelig ikke på skabet, men der er helt sikkert mere fugtigt i en stald en der er indendørs eller i en lukket isoleret opvarmet garage.

Jeg har tænkt mig at bruge krydsfiner, men skal jeg vælge vandfast krydsfiner eller bare en forholdsvis tyk plade (15mm f.eks.)?

Jeg her nemlig en gang før benyttet 9mm, ikke-vandfast krydsfiner til småting (hylder, et lille skab og lign.) i en carport (det regnede ikke på det, men der var klart nok meget fugtigt - lige så fugtigt som udenfor, sjovt nok) og de 9mm plader slog sig helt vildt og bøjede fuldstændig ud af form. Jeg mistænker tykkelsen af pladen for også at have noget med det at gøre, ikke kun om de er vandfaste eller ej.

På forhånd tak for alle tanker, forslag osv.

Mvh Wuhtzu
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville anvende støbeplade, altså den type der er belagt med mørkebrunt epoxy (er det vist). Det bliver også anvendt til bunde og sider i trailere. Det kan helt sikkert holde og på grund af den glatte overflade er det let at rengøre.

http://www.olt2.dk/ST%C3%98BEPLADER.htm

mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Ikke noget dårligt forslag... man skulle tro de kunne holde til at blive våde / fugtige...

Hvad med kanterne af dem, de vil jo altidi være blotlagte på den ene eller anden måde. Skal de lakeres eller lign.?

Mvh Wuhtzu
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Vandfast krydsfiner eller støbe plade.
Personligt ville jeg selv lave det i vandfast da det så kunne males i en ensartet farve bagefter. Støbe krydsfiner er svært at male på, kanterne er skarpe og der er nok i vejen.

Jacob
Hvad vil i mene om tykkelsen, jeg satser på at lave det uden et indre skellet af lægte/liste, altså kun med pladerne, så de skal selvfølgelig have en vis tykkelse for at jeg kan slippe af sted med at lime og skrue dem sammen. Men hvad med tykkelsen i forhold til problemet med at træet slår sig?

Tak for svaret, Wuhtzu
Du slipper nok ikke for at lave forstærkninger indvendigt af noget minimum 3x3cm træ. Du kan gå så langt ned som 12mm hvis du laver disse forstærkninger. dørene kan du hvis de ikke skal bære noget lave af 4mm med en ramme på indersiden til at give stabilitet.

Jacob
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Inderst inde tænker jeg også du har ret i at der skal en for for skellet til, men håbede på / prøvede at bilde mig selv ind at jeg kunne slippe hvis jeg brugte f.eks. 15mm plade...
Nu aner jeg ikke et klap om hvordan et stævneskab ser ud, endsige hvor stort det er... ok det med sadlen siger selvfølgelig lidt.

Men et køkkenskab lavet af 16mm spånplade holder da fint nok faconen, selvfølgelig støttet af bagbeklædningen.

Hvis du laver bagbeklædning i skabet og så nogle passende skruer i hjørnerne (husk at forbore), så tror jeg det nok skal holde. Evt. med en fastmonteret hylde et passende sted.

mvh

BS

PS: Hvis det er nødvendigt med forstærkning i hjørnerne kunne du måske bruge en vinkel-alu-liste....
Har været med til at renovere nogle trailere. Da blev kanterne forseglet med maling.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Endnu en gang tak for svarene.

Et stævneskab er bare et skab med en pind til sadlen og så lidt kroge til diverse ting som kan hænge:

http://images.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/4641531_l.jpg

Typiske mål bredde x dybde x højde er noget i stil med 60cm x 70cm x 120cm. En nylde kunne helt sikker med fordel indsættes et sted
De forstærkninger jeg snakker om er kun for at øge styrken i samlingerne. på den måde bliver skabet mere stift. Der er ikke noget værre end dingle pis.

Jacob
Fuldstændig enig, tror jeg vil overveje dem, om ikke andet strategiske steder
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også