Tankmåler

Jeg har købt denne tankmålergiver i Biltema. Den skal selvfølgelig monteres lodret i tanken og den runde, aflange klods glider op og ned ad den blanke stang. Derved ændres modstanden i ledningen fra 0 ohm ved tom tank til 200 ohm ved fuld tank. Den aflange, runde klods (flyder), som glider op og ned, sidder blot løst om stangen og har altså ingen direkte forbindelse med stangen.
Er der nogen, som kan forklare hvordan sådan en indretning virker?
Den er beregnet til en tank, som er max 20 cm dyb, og jeg gættede at min tank var lidt over 20 cm dyb.
Min tank var så 18 cm! Sommetider gætter man rigtigt, og sommetider ikke.
Detr egenlige spørgsmål er selvfølgelig: Kan den kortes af?

Venlig hilsen
Knud
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skulle jo et billede med, så det prøver jeg igen:

Venlig hilsen
Knud
Man kan vel ikke bare ligge den på skrå, hvis den bliver skruet lodret ned i tanken?
Hvad med et 2 cm forlænger rør?
Ja, undskyld forsinkelsen
Jeg har fundet ud af det ad anden vej.
Ringen/flyderen indeholder en magnet.
I røret er en række, 6 stk, kontakter (reed-kontakter), som aktiveres af magneten i flyderen.
Hver kontakt tænder for hver sin modstand, mellem 0 ohm og 190 ohm.
Jeg tør ikke afkorte, men vil prøve at lave en forlængerkrave.
Knudr

Venlig hilsen
Knud

Jeg har en tankmåler magen til ovenstående, men mit spørgsmål går på hvordan måleren tilsuttes viser-instrumentet. Instrumentet er et ældre, men ubrugt VDO. På bagsiden er der 3 indgange i instrumentet; en med et +, en med et G og en indgang med el-tegnet for jord. Derudover er der en lille pære i toppen af instrumentet. Hvor skal plus og minus sættes på? Hvor skal den blå og sorte ledning fra måleren sidde? Hvilken ledning skal pæren have? Ledningen til pæren skal vel ind over en kontakt, ellers er der vel lys på hele tiden? Nogen bud? Og nej, der er ikke monteringsinstruktion på hverken måler eller viser. Mvh. Carsten

Hej
Du skal tilslutte således:
+ tilsluttes plus over tændingsnøgle
jord tegn tilsluttes til stel  / minus batteri
G tilsluttes til din giver og den anden ledning fra giveren skal tilsluttes til stel/minus.
så langt så godt - jeg ved bare ikke om den type giver passer til dette instrument - men prøv, der sker intet ved det ud over at instrumentet ikke viser helt fuld eller helt tom hvis det ikke passer - lys tilsluttes f.eks med den ene ledning til plus klemme på instrument og den anden til jordtegnet - så vil lyset være der så længe der er tænding på.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Tak for dit svar - jeg er klar over der kan være et problem med "korrespondancen" mellem giver og instrument, men nu havde jeg bare instrumentet.
Du ved når man rækker Fanden en lillefinger, så.....
Jeg er ved at renovere en gammel sejlbåd og har bl.a. skiftet motoren. Nu skal jeg så have trukket ledninger ud til mine 2 forbrugsbatterier og mit ene startbatteri. Må jeg sende dig en mail (tegning) over hvordan det ser ud og så kan du måske se om det er helt åndsvagt og om jeg forbinder det rigtigt. Må jeg det? Kan jeg komme til din private mail-adresse herinde ellers får du lige min og så kan du sende en privat mail til mig og så kommunikerer vi den vej. Mvh. Carsten

Hej

Du kan prøve om du kan sende tegningen her - jeg sender dig en PM med en mail adr. som du kan bruge, men send en PM når du sender noget da jeg ikke tjekker den konto ret tit.

Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis