Slibning af trægulv, hvilket værktøj?

Hej allesammen.

Jeg står og skal have frisket trægulvet i lejligheden.
Der er tale om et plankegulv.

Mit spørgsmål er så hvilket stykke værktøj jeg bedst-nemmest og billigst kan gøre dette med, og samtidig få et godt resultat.

Jeg har lavet en lille test på gulvet med en Excentersliber, og det blev overraskende flot. Nu skal jeg bare have inversteret i min egen

Jeg har kig på en Bosch 270 A excentersliber. Den er forholdsvis billig, og man går vel aldrig helt galt med sådan et mærke.

Jeg skal slibe omkring 40kvm. Kan denne model magte sådan en opgave? Hvad mener i?

Link til modellen:

http://eshop.silvan.dk/vare_Bosch-excentersliber_35981

Hvad vil i mene sådan en gulv efterfølgende skal behandles med? Den lyse farve skal beholdes efter slibningen og behandlingen.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så kommer du godt nok på arbejde, og det er rimeligt sikkert at dit gulv bliver rimeligt skævt af den behandling. Du lejer naturligvis en gulvhøvl hos eks. Silvan, så klare du den slibning på max en dag, det er ikke en høvl der sidder i maskinen med en stor roterende rulle med sandpapir som du selv skifter kornstørelser på. Og husk så at du kun må slibe på langs af bræderne. Efterfølgende kantsliber du også med en lejet kantsliber, det er en exendersliber i lidt større størelse end du er vant til, men ganske efektiv.

V.h.  Håndværkeren
Okay ja det var selvfølgelig også en mulighed. Og kantsliberen kan komme helt ind og slibe i de 90 graders kanter?

Nu er det jo kun en let afslibning. Der skal helst ikke flere mm af gulvet.
Hej. Du kan leje forskellige gulvslibemaskiner. Jeg har bedst resultat med
http://www.toolmatic.dk/_da-DK9324?...2&info=244

Den er ikke så kraftig som den maskine som Håndværker henviser til, men fordelen er, at du har støvsuger på maskinen, så du slipper for det værste svineri, den kan bruges til at polere gulvet efter oliering og den er efter min mening lettere at bruge.

Du starter med groft papir til at tage den gamle lak etc, og arbejder dig ned til finere og finere papirer. Kanterne tager du med en kantslibemaskine, eller køber en rondelsliber som den du selv har foreslået.
 
Kun hvis du har meget ujævnt gulv ville jeg vælge den store gulvslibemaskine, som nogle kalder en gulvhøvlemaskine, men som er en slibemaskine. Den er iøvrigt pænt tung.

Start med at lære maskinen at kende, ved at bruge maskinen uden papir.  Så laver du ikke så store skader.  God fornøjelse.
Umiddelbart er gulvet ikke skævt eller noget, og det er heller ikke lakeret.

Det skal bare friskes op, og umiddelbart et er det kun lige overfladen der skal af
så er du på rette vej med den maskine jeg foreslår. Du får forskellige stykker slibepapir/net med, så finder du hvad der passer til dit gulv. Du skal sikkert starte med omkring korn 100.
Annonce
Jeg har også fundet den ved silvan

http://toolmatic.silvan.dk/silvan.php?action=product&pid=RON6&catid=5 

Men den kan ikke køre helt ind til kanterne?

Kan denne ikke slibe i kanterne, og i hjørnerne ??

http://biltema.dk/da/vaerktoj/Elvarktoj/Slibemaskine/Slibemaskine-105-W/

Og hvilket olie skal der på gulvet bagefter?
Hvilken behandling har dit gulv nu? Og er det ujævnt eller bare skidt?

I min gamle lejjlighed var gulvet egenligt ok pænt og jævnt, men det var uens - man kunne se hvor der havde stået møbler mv. og det var blevet godt beskidt af renoveringen af lejligheden - selvom jeg ellers havde passet godt på og dækket det til.

Jeg valgte at bruge en Woodboy http://www.roeverkoeb.dk/udlejning/woodboy-poleremaskine.aspx (samme princip som maskinen foreslået ovenfor). På denne monterede jeg en stor rund børste, som fulgte med maskinen, hvor jeg lejede den. Herefter kom jeg godt med trærens på gulvet og vaskede det så at sige med maskinen. Alt snavset - rigtig meget - sugede jeg så op med en tæpperenser, hvor der var vand i.

Var lidt spændt på, om træet ville rejse sig, men det skete ikke.

Efterfølgende gav jeg det 3 gange sæbe.

Gulvet var som nyt - og jeg havde ikke slebet yderligere af.

De er i øvrigt ganske sjove at køre med de rondelslibere. Det tager sig lidt tid at få styr på dem - lige i starten stikker de af. Start midt på gulvet :-)
Ja, silvan og Bauhaus har det samme udvalg fra Toolmatic.

Du kan godt bruge den lille maskine til hjørnerne, men du skal have en lidt større maskine til kanterne. Den store maskine kan komme tæt på, men det pæneste bliver hvis du bruger en anden maskine. Jeg har dog gjort det med den store.

Du skal bruge en olie der passer til gulvet, det står på dunken. Du skal først bruge noget lud der skal passe til gulvet, så du slipper for det bliver gult. Det gør også gulvet hvidt.

Lige et spørgsmål.
Det hævdes næsten altid at man ikke må slibe på tværs af brædderne. Når man sliber gulv.
Men det kan jo ikke undgås når man anvender de større rundelgulvslibere.
Hva' mæ' det???
Det er jo rondelsslibemaskiner, ikke båndslibere som de andre gulvslibemaskiner. Du kører jo også diagonalt på meget ru bræddegulve til at starte med.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også