blå skærm

Min gamle IBM R51 kommer med en blå skærm som meddeler at der er sket en fejl og så lukker maskinen ned. Jeg har prøvet de fejlretningsprogrammer, som er på maskinen, men fejlen er der stadig. Så er den vel færdig ?


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
40 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hehe, blå skærm. Det minder mig om gode gamle dage
- Undskyld jeg ikke har svaret til dit indlæg.

Jonas


El-Artikler og LED pærer fra Greenline A/S

Det er mere erfaring end viden:
I de fleste tilfælde er det noget hardware der er dødt eller ved at dø. Prøv at tage en ramklods ud og prøv igen. Man kan være heldig det "bare" er en ramklods.
Typisk står der en kode på den blå skærm, med lidt held kan man få en ide om hvad der er galt hvis man søger på nettet på selve koden..
Ellers skal man lige gå baglæns - hvad er installeret eller afinstalleret umiddelbart før den blå skærm begyndte at dukke op.

Er du stædig kan du prøve at slette alt og formaterer maskinen og lave en ny installation.



Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hej grom der er lavet en format mv.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Så er det jo et eller andet hardware der er ved at afgå ved døden...
I mange tilfælde er det ram, bundkort eller harddisk.

Jeg er ret sikker på at du kan åbne en lille klap i bunden hvor ramklodsen eller ramklodserne sidder.. Sidder der to så prøv at fjeren en af gangen.

Hvis det er harddisken kan den nogle gange klikke mere end den plejer... Gør den det er det den.
Hvis man simpelthen ikke kan finde ud af hvad det er, er det oftes bundkortet.. Men det er sjælden på den maskine.

Bibber bios'en som den plejer når du starter..
Man kan søge på bib koder på nettet og så finde ud af hvad der er fejl på..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Maskinen starter fint, helt normalt, men på et tidspunkt kommer skærmen

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
det koster jo det sammen som en ny maskine at få den lavet.. hvis man overhovedet kan få f.eks. et nyt bundkort.

Du skal tjekke om den bliver for varm... hvis den er gammel og aldrig renset i blæser og kølesystem, så lukker den af hver gang den bliver varm..

Det kan være lidt at et pillearbejde at skille sådan en sjover og rense den.. Jeg er så heldig at min søn fikser det for mig. Jeg når han ikke til sokkeholderne når det gælder rensning af laptops.

Kører blæseren mere end da den var ny??? nu den er formateret skal den jo ikke lave mere end da den var ny.
er luften der kommer ud fra køleren den samme mængde som fra ny eller er den svag og meget varm.
Hvis den bare står og IKKE arbejder går den så også ud, eller er det når den skal lave lidt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det kan ske lige efter opstart eller senere

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Under opstart bruger den jo meget strøm og bliver varm..
Kører blæseren og er det VARM luft der kommer ud.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvis batteriet er okay, så prøv at sætte dig hvor der er koldt.. evt udenfor og se om det bliver bedre nu den er i kolde omgivelser.
Men man burde kunne fornemme om den er for varm....

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det kommer da lidt varm luft ud, men den kan stå tændt i dagevis , og så bruges i kortere eller længere tid

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis