Etablering af øvelokale/lydstudie

Hej!

Jeg påtænker at etablere et øvelokale i et nyerhvervet hus, i "laden". Lokalet skal primært fungere som arbejdslokale (forberedelse til undervisning, forberedelse til musikervirksomhed.. øvning/aflytning/nodenotation m.m.), men skal også kunne fungere som et udemærket/semiproffesionelt studie, dvs. et studie, der primært er til egne produktioner/skitser.
Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an rent juridisk.
Jeg skal ikke bruge lokalet privat, altså ikke noget med "gæsteværelse" eller lign, og jeg vil derfor gerne have mulighed for at trække udgiften til lokalet fra.
Primært til den daglige "drift", men selvfølgelig også gerne til etableringen af lokalet.
Mit arbejde består af 50% musikundervisning på offentlige musikskoler, samt 50% koncertvirksomhed, med alt hvad der hører dertil af forberedning.
Det er vigtigt for mig, at kunne fastslå (overfor skattevæsnet formoder jeg), at jeg driver en forretning. Problemet heri, kan jeg forestille mig, er, at jeg ikke kommer til at have en direkte indtægt på lokalet, eftersom det ikke skal fungere som studie for andre end mig selv.

Er der nogle kloge hoveder, der har et bud på at undgå problemer i sådan en sag?

Mvh

Sune Rahbek
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror du må alliere dig med noget juridisk/økonomisk bistand.

Jeg vil gætte på det er en revisor du skal have fat på for at få det med økonomien på skinner.
Du skriver "semiprof" og det er nok noget af det der kan være tricky.... for er det privat eller professionelt det skal anvendes....

Og så kan der være noget med om det er tilladt at du driver virksomhed fra din ejendom.... Det er ikke tilladt alle steder, så måske skulle du først af alt kontakte tekniskforvaltning og forhøre dig om det overhovedet er lovligt.

Njord :-)

MVH Njord
Ja, det kan være det ender med en revisor. Jeg prøver nu alligevel at se om der skulle være en med erfaring på det område hér.

Bare lige for at gøre det klart:

Lokalet skal bruges professionelt, af mig, som professionel musiker. Problemet er altså ikke hvor vidt det er et professionelt studie/øvelokale eller ej, men om det er tilladt at have et fradrag for et professionelt arbejdslokale i mit hjem. Jeg kan forstille mig at skattevæsenet vil påstå at lokalet bliver brugt privat, og det vil jeg gerne undgå.
Derfor søger jeg råd om hvad jeg kan gøre.... jeg forestiller mig at eks. alarm på lokalet, systemnøgle, separering fra den beboede del af huset m.m. kan have en betydning, men nærmere end det har jeg ikke kunnet google mig til.

P.s. Jeg driver min musikervirksomhed, som en enmandsforretning, og lader, så vidt muligt, alt køre derigennem.
Hej!
Det er under alle omstændigheder en god idé med en revisor - men:
Du kan - så vidt jeg ved umiddelbart trække den procentdel af ejendomsskatten fra, som lokalet udgør af din bolig i m2 (der er noget med en mærkelig forskel på, om det ligger i stueen eller på første sal, hvor procentdelen vist er mindre).
Om du kan trække udgifter til etableringen fra afgøres - som med de fleste ting, vi musikere køber - om det man køber, kan betragtes som en investering, - altså om pengene kommer ind igen ved salg. Derfor kan leje af et øvelokale trækkes fra - men ikke udgifter til nybygning på din private villa-grund - da din ejendom stiger tilsvarende i værdi.
- Det er derfor, man kan trække ejendomsskatten fra, da denne jo ikke af en investering - modsat terminerne til realkredit...
Men snak med en revisor - det kan da tænkes, at der findes mere udspekulerede fif end som så! Måske en snedig konstruktion omkring at dit enmandsfirma lejer lokalet af dig........Den går sikkert ikke, men hvem ved.....???
Du må forresten gerne skrive, hvad du evt. finder frem til

 Adam

efter samme logik bør du jo kunne trække varme- og eludgifter fra.....har dog aldrig fået en revisors ord for dette.

 Adam

Har på et tidspunkt fået lov af skat til at trække el fra i min hjemmebaserede enmandsvirksomhed. Jeg spurgte hvordan detskulle dokumenteres, og fik at vide jeg kunne trække et 'rimeligt beløb' fra - de ville ikke uddybe det yderligere - så for at undgå problemer satte jeg en bimåler foran den gruppe mit IT udstyr dengang sad på alene og trak dette forbrug fra - uden problemer.

Så hvis du går i gang med byggeriet, og har muligheden, så få etableret en bimåler.


/ Claus

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis