hjælp til strøm i lade.

Halløj i forummet.

Jeg har et lidt kringlet spørgsmål.

Jeg er flyttet ud på et nedlagt landbrug hvor jeg i den ene lade vil lave værksted.

Jeg har derfor så trukket strøm rundt og sat nye dåser op.

Meningen var så at jeg ville koble alt dette til en eksisterende 380V installation.

Men da jeg åbner boksen ser jeg til min forbavselse at "nul" mangler og der kun er de 3 faser.

Der er i forvejen lys mange steder i laden, og de får jo nul.

Det viser sig så at man fra boligen har trukket 2 kabler. et kabel til 25 AMP hvor "nul" ikke bruges og så en almindelig 10 AMP hvor der selvfølgelig er "nul"

Spørgsmålet er så..

Kan jeg "låne" "nul" fra belysningen eller hvad gør jeg her ?

Mvh

//Bacce

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du må ikke blande dine grupper sammen... få din elektriker til at koble din kraftgruppe om så du har to faser og nul.... med mindre du har maskiner som kræver 3 faser... og evt en mindre sikring foran... alt afhængigt af hvordan skidtet ser ud...
efter at have skilt dåserne ad, kan jeg også se at der faktisk ligger en nul ledning, den er bare ikke sat i brug, ude i laden.. så jeg tænker... kan man på nogen måde måle på sådan en, for at se om den egentlig er tilsluttet i den anden ende ? altså oppe i tavlen i huset hvor strømmen kommer fra ? for så er det jo bare at tilslutte den i det nye stik.

Det skal lige siges at der faktisk også er sat sikringer op i laden på de 3 faser... dog lagde jeg ikke mørke til om de også var på 25 amp.

Mvh

//Bacce

du kan jo prøve at måle mellem din "nul" og dine 3 faser.... der skulle jo gerne være 230V fra hver af dem og til nul.

du må have kortlagt din installation.... hovedetavle... undertitlen... kraftstik... sikringsstørrelser... tværsnit på kabler... og ikke mindst er der installeret virksom fejlstrøms afbryder foran
Hej igen... nu har jeg været ude og måle lidt på strømmen...
Jeg har sådan en simpel måler der kan fortælle om der er 110V, 230V eller 380V Den kan sikkert købes i alle bygge markeder, Der er 3 lamper der indikerer hvad der er af strøm...
Hvis jeg sætter den ene og kun den ene på en af faserne, viser den 110v med kun svagt lys..
Sætter jeg så den anden ende af ledningen på "nul" lyser den op at der er 230V og ikke mindst.. hvis jeg smider dem begge på hver sin fase lyser den op at der er 380V

Er det så rigtigt forstået at der er hul igennem på den nul... ? for i så fald er problemet jo løst... :-) så har jeg jo en nul jeg kan bruge....

Kablerne er nogle "friske" og meget tykke kraft kabler... Der er vidst ikke meget at komme efter... Det ligner også noget der er trukket af en proff... dog undrer det mig stadig at man har kørt uden nul. og hvad man i det hele taget har brugt den strøm til..
inde i huset er der en power on / off boks som afbryder strømmen helt til hver lade, og de er alle forbundet med hver deres HPFI relæ, så heller ikke her skulle der være noget galt...

Det der dog undrer mig er at der ingen steder i huset faktisk er en jord forbindelse...
Jeg har dog tænkt mig at snadre et jordspyd i jorden til laden, da det nok er smartest med al det håndværktøj jeg kommer til at bruge derude.

Mvh

//Bacce

Nu er der jo nogle regler der fortæller at du IKKE må pille i det du har gang i...
Og da du er i tvivl om der er ført en nul frem, så kan jeg kun anbefale dig at du aftaler med e lokal elekrikker at du trækker kabler og skruer stikkene op. Mens han så komme rog samler det hele....

Det bør vre en overkommelig omkostning og giver dig ro i sindet, og ikke mindst en sikkerhed for at det der er lavet er iorden og du ikke efterfølgende futter hytten af eller andet dumt......

Bare mit råd :-) Njord

MVH Njord
Annonce
Og de samme regler som njord referer til siger også at du IKKE selv må trække kabler. PUNKTUM!

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

Hej,

Grunden til nullen ikke er anvendt, er helt sikkert at det har været stik til en motor (Kværn, snegl, pumpe) - der skal ikke bruges Nul..

Men det rigtige er at få lavet en ny tavle i laden, med eget HPFI, Jordspyd og et par grupper.. Det er ikke så dyrt som man frygter..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Jeg takker for alle jeres svar... :-)

men lige en bemærkning til at bruge den lokale elektriker... ham har jeg allerede stiftet bekendskab ti og må indrømme at står valget mellem ham og mig selv, tror jeg nu nok jeg klarer det selv...

mage til klamhuggeri skal man da lede længe efter... stik dåser han ikke kunne få til at side fast, ordentligt fik bare 2 længere skruer direkte i muren. Da jeg så skulle hive et stik ud fra dåsen, røg det hele med ud.. ledningerne lå bagved uden isolering, og de var IKKE pakket ind i de berømte plastik dåser... det endte så også med en gevaldig kortslutning og afbrændte stik dåser andet sted på samme kabel. koge pladerne var også en ommer, da kun 2 ud af 4 virkede... :-/

Men nej... jeg fatter pointen. der er jo også andre end ham..

Trickster>> er du sikker i din påstand der ? mener nu kun det gælder skjulte installationer... de frie er jeg da ret sikker på jeg godt selv må trække dog stadig ik montere...

Mvh

//Bacce

Som trickster siger: Det må du IKKE. Punktum!!

Hverken skjulte, synlige, velmente og midlertidige installationer er lovlige at lave selv.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis