Håndliste

Hejsa.
Jeg skal til at bygge en trappe. Det eneste jeg ikke lige kan finde ud af, er at lave håndlisten, som skal svinge 180grader rundt, samt ca 45 grader nedad. Hvem kontakter man lige som kommer og måler sådan en fætter op? Jeg bor i Odense.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja jeg selv ville kontakte en snedker eller en smed, alt efter om det skal være træ eller stål.
Det er vel også lidt kompliceret at få tegnet op og udskåret....

Men prøv at smutte på biblioteket og se om ikek der skulle være bøger om trappebygning...

Og hvis du kigger rundt er det faktisk ret få trappefabrikker der laver svungne håndlister.... Det erstattes ofte af stolper man lader håndlisterne gå ind til og od fra... det er rationelt og accepteres af mange... for en vredet / udskåret håndliste koster naturligvis noget mere :-) Men er dejlig at se på i mange år frem... Og ikke mindst lade hånden følge.....

Jeg har selv en trappe fra OK trapper i Brande og her er det lavet i hånden-- og til en fornuftig pris.. Om de også vil lave komponenter til trapper kan jeg ikke sige!

Måske skulle du forklare lidt mere end din trappe blot svinger 180 grader... er det et skarpt sving, er der repos, er det et sving på 1880 grader eller to på 90 grader.. Måske en skitse, billede eller anden forklaring kan få flere gode svar frem.

MVH Njord

MVH Njord
Jeg ville nok osse kikke efter en stål- eller trætrappefabrikant der er vandt til at lave den slags.

Det er nu ikke så svært at lave en håndlistekrumning. Hvis man ved hvordan. Tidligere var den slags, sammen med svungne trapper, på standardrepertoiret for enhver tømrerlærling.
"opsnøringer" er vist ikk med på listen over hvad man lærer på lærlingeuddannelserne...
Det samme gælder for udfoldninger i blik osv.....

CADhar lavet et indtog... og heldigvis..... Det har nok fjernet noget, men omvendt tilført ufatteligt meget...

Lige et par billeder af krumningen på min håndliste og "sneglen" den ender i....

MVH Njord

MVH Njord
Kvalitet koster.....
Men ofte ikke ret meget mere hvis man undersøger markedet....

Men ja den er ret lækker....

Og med en kugle i toppen.... Den sidder naturligvis godt fast!
Men lækkert at fange med hånden når man starter på nedturen....

Specielt når man har lidt travl og skal ændre retning hurtigt.....

MVh Njord

MVH Njord
Hmmm ! det er altså ikke en  -  Myajer kugle fra Cristianshavn
Fine sager.
Det må jeg sige.

Det ligner eg???
Ikke bare ligner men er hvidolieret Eg.

Kan anbefales....

MVH Njord
Hej.

Lidt inspiration som måske kan bruges....
Jeg besøgte engang en, som havde lavet en "spiral"- trappe selv, og mit spørgsmål var så ved selvsyn: hvordan lavede du det spiralformede gelænder som er monteret på beslag, fastgjort på muren, som også fulgte med rundt om trappen.
Svaret var: Beslagene/holderne blev monteret i passende højde på muren, hvorefter 1 liste, ca 25 mmx25mm, midlertidigt blev skruet fast på beslagene, så den havde det rette løb rundt og op. Herefter blev 3 tilsvarende lister limet på denne, således at tværsnittet i håndlisten var 50x50mm hele vejen op og Limen skulle herefter tørre.
Da limen var gennemtør, blev "gelænderet/håndlisten" afmonteret og så begyndte ellers møjsommeligt håndarbejde med høvle, sandpapir mv på gelænderet i sin spiralform.
Håndlisten blev rund, spiralformet, Ø ca 48mm og monteret endeligt på beslagene igen.



jpmoeller

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis