Strøm til lysarmatur

Hej

Jeg skal have tilkoblet to lys amaturer i min kælder.
Jeg er dog lidt i tvivl om hvor ledningerne skal tilkobles.
Der står iøvrigt at "dette apparat skal jordforbindes"........behøver man det?

På samlemuffen i armaturet er der tre udgange (der er ingen ledning)
og der er vist på tegningen:

N
E (Stiblet ledning med et tegn)
L

I fatningen i loftet er der fire "indgange"

M1
M2
F
o

Jeg plejer at forbinde en alm lampe til M1 og 0. Kan man gøre det samme med armaturet? Hvor skal jorden tilsluttes?

Må man forbinde to armaturer til samme fatning??

Mvh
Kent
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mig bekendt skal kablet der trækkes igennem lamperne være godkendt til 90 grader - normalt er kabler godkendt til 70 grader. Mine lamper er ikke etableret med jord, da dette ikke forefindes andet end på kraft.

 

 

 

Hej Django.
Jeg tror det er en forkert mærkat de har sat i, dog har jeg aldrig være ude for at der var en jordledning i de lamper jeg har monteret privat. Men jeg tækte på om det er et udendørs amatur du har købt, altså dem der er lukket inde i en plastbox. for så er det muligt at der skal være jordforbindelse.
Du finder dog ingen jordledning oppe i din lofts dåse, så du forbinder blot som du selv plejer at gører. Og ja du kan godt have to amaturer forbundet og videre op i lofts dåsen.

V.h.  Håndværkeren
Hej

Tak for svarene.
@håndærkeren, jo det er et "vådrumsarmatur" jeg har fået fat i:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2001&n=10

Men er det i orden bare at forbinde som man plejer uden jord?
På den anden side, hvis du siger der ikke er jordledning i loftsdåsen, så ER der jo ikke mulighed for at forbinde jorden

Mvh
Kent
Ja det er så. Mine er magen til dog kun 1 x 36 watt.

 

 

 

Du skal følge anvisningerne iinstallationsvejledningen.
. Så jo. Jordledningen skal monteres!!

Der står også at man skal følge lokale regulativer osv. O gde siger i DK, at man gerne må installere en kampe, uden virksom jord, hvis denne ikke findes i installationen.
Er der en jordledning i loftdåsen, skal denne monteres!


@Håndværker: Det er oftest armaturer i plastik der IKKE skal jordforbindes. Det skyldes at plastik er en meget dårlig leder, og man derfor ikke kan få stød, ved evt. fejl på lampen :-)


Næstformanden



Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce
Så er det da en undelig ting at de forsyner de der lukkede amaturer med jord, for de er da totalt indkapslede i plastick.
Jeg ved ikke om der er jord i loftdåsen. Jeg har skrevet længere oppe hvilke symboler der er i dåsen.
Det ER er et vådrumsarmatur og der står det skal jordforbindes (jordforbindelsen er bare en lille tap fra armaturkassen der er sat i samlemuffen). Men hvis der ikke er jord i dåsen komme det vel af sig selv.

Og hvad er en kampe?

Kent
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis