Problemer med korrespondance-afbryder

Hej

Jeg er løbet ind i et mindre poblem. Jeg har ladet mig fortælle at jeg har 3-faset elsystem i huset, dvs 2 fase og 1 nul (tror jeg nok).

Jeg har en trappe op til førstesalen, hvor der er monteret 2 lamper. Ved trappens fod og ved trappens øverste trin er der monteret afbrydere.

Når jeg "tænder" ved trappens fod kan jeg ikke slukke ved trappens øverste trin. Derimod "blinker" lamperne kort når jeg forsøger at slukke - går ud fra at det skyldes at strømmen løber en ny vej.

Når kontakten er "slukket" ved trappens fod kan jeg fint tænde og slukke for lamperne ved trappens øverste trin.

Hvordan får jeg det lavet så jeg kan slukke og tænd uafhængigt af den anden kontakt?

Håbe nogen kan hjæpe mig... :-)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med den indsigt i el du har, vil jeg anbefale dig at ringe efter hjælp..

Du er helt rundt i begreberne..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Denne sætning:
Jeg har ladet mig fortælle at jeg har 3-faset elsystem i huset, dvs 2 fase og 1 nul (tror jeg nok).

Du har 3 faser, en nul og en jord i et hus.

Er man i tvivl om el skal man ikke rode med det - der er for meget der kan gå galt.
Men det lyder ikke som en større kompliceret opgave :-=)

 

 

 

Hmm... ifølge min el-installatør har jeg et specielt/ualmindeligt el-system i huset - og i den forbindelse blev der nævnt noget med at jeg havde 2 faser, således at jeg kunne risikere (hvis jeg pillede uden at slå relæet fra) at strømmen løb fra den ene fase og tilbage gennem den anden og derved brænde elektriske apparater af.

Ham jeg købte huset havde lige netop lavet det numer da han skulle fjerne nogle uovlige installationr inden fraflytning.

Hvorom alting er, så slukker jeg ALTID for relæet inden jeg piller og jeg laver ikke selv nye installationer, kun udskiftninger af gamle kontakter til nye. Problemet her var for mange ledninger som jeg troede jeg kunne holde styr på i hovedet, indtil jeg fik den nye afbryder monteret... Det var så ikke tilfældet...

Men jeg har haft ringet til min el-installatør her i aften og han mente der bare skulle byttes rundt på to ledninger....
Hej Henrik,

Hvor længe har du haft huset, og har du tegnet en udvidet ejerskifteforsikring?
Jeg tænker mere hvis din installatør finder ud af at installationen er ulovlig mener jeg denne forsikring går ind og dækker i optil 10 år efter ejerskiftet

Men jeg må ærligt indrømme at jeg ikke kan finde hoved og hale i dit spørgsmål, men jeg er heller ikke trikker

Mvh Jonas


El-Artikler og LED pærer fra Greenline A/S

Skrevet af mulle03 på 01 mar 2011 22:34
Lyder som at det går galt hvis 0´en frakobles at der løber 380 v. Den har jeg lavet engang :-(


Tror jeg de fleste elektrikere har prøvet.....og nogle gange så bliver det bare rocker dyrt at fikse igen :-(
Lad os lige dele opgaven i to. 1. du har sikkert en forsyning, som består af 2 faser og nul. Det harværet brugt i lidt ældre huse for at kunne tilslutte et elkomfur og evt. en vaskemaskine. Det har intet med din korrespondance at gøre.
2. Din korrespondance er forbundet forkert. Det kan du rette ved at bytte to ledninger i den ene afbryder. Hvis du beskriver hvordan afbryderne er forbundet vil det være lettere at rådgive dig. Det drejer sig specielt om, hvad ledningen i klemmen mærket P er tilsluttet. Prøv evt. at beskrive farverne på ledningerne i et svar.

fase
S.fabrin

Det lyder meget rigtigt, selvom huset er fra 1980...

Min elektriker sagde nøjagtig det samme til mig og det gav pote. Byttede bare om på tændledningen og fasen ved siden af - så duttede det igen... Det med farver er MEGET vanskeligt i det her hus, da den tidligere ejer har vidst endnu mindre end mig men ikke sselv har været klar over det. Ergo er det mere eller mindre kun jordledningen man kan stole på... og det er PÆNT træls - især når man skal have backup over tlf (min elektriker or i ålborg) :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis