frostsprængte fuger

Mon nogen kan hjælpe mig. Jeg har to brede, lave vinduespartier med en dør imellem til terrassen. Under partierne er der lagt rulleskift. Hvert eneste år springer de udglattede fuger i skiftene på både under- og oversider ca. 1/2-1 meter til hver side af døren. Stenene fejler ikke noget. Det er hårdbrændte, ikke celle, fra Egernsund Tegl. Jeg har fuget mellem vinduesramme og skiftet. Men alligevel begynder fugerne at revne i frost og senere falder de af. Sidste år, hvor det var tørt, fik jeg en murer til at reparere dem og han var meget omhyggelig, men alligevel sker det. Jeg har haft inddækning af ved døren, for at se, om der sniger sig vand ind der, men nix. Ingen skift på resten af huset fejler noget. De skadede er mod vest.

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var en svær én der - uldal.

Og som vi plejer at sige når vi ikke kan finde ud af det. Det ville være godt med no'en billeder. Husk oversigtsbillede. :o)
Som jeg forstår de så er der en brystning med rulskifte og de lave vinduer der ovenpå?
Og revnerne kun i fugerne og kun revner på indtil 1 meter på hver side af døren. Jah!

Vinduerne skulle helst heller ikke stå på rulskiftet.

Og skarpsindigheden rækker ikke til helt at forstå denne formulering:

"Fugerne falder simpelthen ud. Mærkeligt nok, falder kun lidt af mørtlen ud" 

Fugerne består vel af mørtel?

 

Tidligere lavede satte man rulskiftet, med fald, op i en fals i undersiden af bundkarmen. (Og det gør man åbenbart stadigvæk).

Som dette her; http://www.mucdesign.dk/detaljer2006/filer/pdf/M4RB1.pdf

 

Men efter min smag bør der være en fuge mellem vandnæsen og rulskiftet.

Som her; http://www.mucdesign.dk/detaljer2006/filer/pdf/P4RA1.pdf

Og ja, det hedder RULSKIFTE.

ohh, hvor man lærer hver dag! Som din sidste tegning, har jeg lagt en fleksibel fuge, der er afsluttet 2 mm bagved forkant vandnæse, så spidsen af stenen er dækket, som vist. Nej, fugerne er vist lavet (siger mureren) i cement og vasket strandsand. Stenene er muret sammen med lys mørtel. For øvrigt er hele huset fuget sådan, uden der falder noget ud. Men som skrevet - det ER mod vest og åbne marker, så vi får hele svineriet direkte. Tidligere ejer havde en overdækket terrasse, som jeg har pillet ned for 5 år siden. Det tag har nok beskyttet en del. Vinduerne er Rationel alu/træ med ventilationsspalter i karm, isat 1 år før jeg pillede overdækningen ned. Det er ved vinduesskiftet, rulskiftene er muret om. Hvad der har været i vejen emd dem tidligere ved jeg ikke. Der er lagt skumgummi i udvendige lodrette fuger, for at ventilationen virker ... men det kan vel ikke have noget med sagen at gøre?? Jeg skal se om jeg kan tage et par bileder.

 

Vi er vist ovre i den finere murerteknik her.
Men det tyder jo på at enten området ved døren dårligere afdækket af udhænget end resten af vinduespartiet.
Men derfor behøver fugemørtelen jo ikke at hoppe af hvert år.
Skal vi afvente at der kommer en murer forbi. Det er jo alligevel altid dem vi venter på. :o)
tak for interessen. Jo da, der kommer en murer forbi i foråret og lægger nogle klinker. Det er ikke noget jeg skal lave, det kommer til at ligne isskruninger, tror jeg. M.h.t. fuger, er udhænget ens hele vejen. Det er et alm. længehus med ca 40-45 cm udhæng. Den lave facade under rulskiftet (ca. 50 cm) har intakte fuger. Måske vi skal tage det hele ved vingebenet og rive skiftet ned og mure det op igen. Tak for interessen, jeg venter på proffessoren!

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis