Gulvvarme - umulig?

Hej!

I den lejlighed hvor jeg bor sammen med min kæreste er der gulvvarme på badeværelset.
På modsatte side af væggen, i køkkenet, sidder en mindre radiator og det er de to i samspil der volder mig lidt kvaler.

Se vedhæftede billede:

Der er to slanger ind i væggen øverst og to slanger ned i gulvet nederst.

Øverst formoder at fremløbet kommer ind af den ene slange, deler sig i T og løber henholdsvis i gulv og i radiator.
På radiatoren er der en fremløbstermostat.

I gulvet er det samme historie. Returløb i t stykke - ren retur fra radiator og, hvad jeg må formode, en returløbstermostat fra returen i gulvvarmen.

Mit problem består i at hvis jeg lukker min fremløbsventil på radiatoren, og sætter gulvvarmen på en ½ - altså under 1 så bliver mit gulv "lækker varmt" - lige så gør radiatoren?

Hvad kan årsagen være til det?
Vi flyttede i lejligheden kort efter en ombygning og der er derfor ikke kommet en måler på radiatoren endnu (fordelingsvarme). Hvordan de vil måle gulvvarmen ved jeg ikke?

Som det er lige nu har jeg ikke rigtig mulighed for at regulere varmen på gulvet. Den er nærmest on-off. Sætter jeg den nederste thermostat på 0 så bliver både radiator og gulv koldt.

Jeg har været omkring den tanke at ham der har lavet gulvvarmen har monteret en fremløbsthermostat istedet for en returløbsthermostat.
Istedet for blot at måle returvandet så måler den temperaturen i gulvhøjde i køkkenet. Når jeg slukker køkkenradiatoren så bliver der selvsagt koldt i køkkenet hvilket medfører at den nederste thermostat justerer tilsvarende op = lunt gulv i badeværelset selvom thermostaten står under 1 hvilket må svare til "frostfrit"?

Er jeg helt forkert på den?

Kan man fysisk se forskel på frem og returløbs thermostater?

Såfrem det er en returløbstermostat i bunden - hvordan kan radiatoren så blive lun når fremløbet er slukket til denne?

Jeg beklager hvis mine spørgsmål er i "børnehaveklasse-højde" men jeg er ny udi den her sportsgren
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det lyder godt nok lidt sjovt, jeg ved at en thermostat åbner automatisk hvis temperaturen kommer under 5 + grader selv om thermostaten er lukket. Hvis din radiator så sidder i nærheden af et lidt utæt vindue vil den reagere sådan med de temperature vi har udendørs for tiden.
Det kan udmærket være fra bagdøren, der er uanset årstiden altid kølig træk på sådan en gammel bagtrappe.
Men ellers skal jeg ikke kloge mig på din indstalation.
Min Onkel og Moster boede i 39 år i en 3. sals lejlighed på Mindevindevej, og jeg kan huske at sommer dage havde de altid åbent til bagtappen, for der kom sådan en dejlig kølig luft derfra. Om vinteren havde de et stor forhæng for døren, ak ja det var dengang
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis