Montering af loftslamper

Hejsa

Jeg har et par spørgsmål i forbindelse med montering af loftslamper
Bor i en ny lejlighed på Islands Brygge

Der er 4 steder at sætte ledninger bag dækslet:
N (nul, vel sagtens), M1, M2/L og så en med et symbol, som er jord (tror jeg...)

Indtil videre har vi fået det fint til at virke med N og M1

Men nu er lejligheden skruet sådan sammen, at der er flere afbrydere og flere udtag som burde "passe" sammen

Så f.eks. er der nu 2 afbrydere som kan tænde og slukke vores sofabordslampe
Og de samme 2 afbrydere tænder og slukker (sammen med sofabordslampe) også hvad vi måtte montere i stuens andet lampeudtag

Nu til spørgsmålene...

Jeg troede at hvis jeg så monterede ledninger i N og M2/L istedet for N og M1, at jeg kunne skille lampeudtag og afbrydere fra hinanden, så den ene afbryder "tog sig af" sofabordslampen, mens den anden så kunne passe sammen med stuens andet udtag...
men det betød bare, at der er konstant lys i lampen, ligegyldig hvordan afbryderen står...lyder det rigtigt?

Der udover, har jeg ved at google set, at fagfolk skriver, at lampens blå ledning skal i nul, mens den brune skal i en af faserne
Betyder det virkelig noget, om det er den brune eller blå der går til nul? Og er dette måske, hvad der går galt for mig?

Håber der er nogle kloge folk som kan hjælpe lidt!
På forhånd tak! :-)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal nu ikke kloge mig på din indstalation. Men jeg ved at i "gamle dage" sparede man på ledningerne, så den du kalder M2/L er sammen med N til dine stikkontakter, derfor er den konstant.
Ok - så er det sikkert fint nok, at der er konstant lys i pæren når den er monteret i N + M2/L

Men det lugter så også af, at man ikke kan dele udtag og afbrydere op alligevel...der er jo ikke flere muligheder at montere lampens ledninger i så end N + M1...
Skrevet af BDJcbr på 01 mar 2011 11:37
Ok - så er det sikkert fint nok, at der er konstant lys i pæren når den er monteret i N + M2/L

Men det lugter så også af, at man ikke kan dele udtag og afbrydere op alligevel...der er jo ikke flere muligheder at montere lampens ledninger i så end N + M1...

Tjah  såån æ ded !

Der er vel en lille chance for at du kan skille dem fra hinanden i afbryderne og tilsvarende i lampestederne, altså at der er ledninger nok i installationen, således at det ene lampested og den ene afbryder bruger eks rød som tændledning, mens det andet lampested og den anden afbryder bruger sort, som tændledning.
Men hvis du ikke har 100% styr på måling af strømmen, så få lige en elektriker til at se på det, - evt kender du en som kender en, det er jo en lille simpel sag for en faglært, lige at se om det er muligt uden at trække nye ledninger.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis