HJÆLP!! Køkkenbordplade

Hej alle

Jeg har været på dybt vand og ville oliebejse min køkkenbordplade. Jeg påførte to lag oliebejdse (med meget mørk farve) men glemte/vidste ikke at jeg skulle fjerne det forrige overskydende olie, hvilket vil sige at jeg mere eller mindre bare har "malet" bordpladen i stedet for.

Jeg kan dog se den er meget udsat for ridser nu da det jo ikke er maling men bare olie i lag. Kan jeg gøre den stærk igen ved eksempelvis at give den noget mat lak ovenpå for at lukke det inde?

Mere så jeg ikke behøver slibe alt ned og begynde for fra og/eller male det med lak-maling.

Alt hjælp modtage med kyshånd! 

 Mvh

Casper

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får nok bare flere problemer ud af at prøve at lakere ovenpå olien. Du skal afrense helt i bund, og så gøre det rigtigt fra starten - Det er træls arbejde, men der er vist ikke en nemmere løsning...

/ Claus

Skrevet af ClausHillker på 28 feb 2011 19:22
Du får nok bare flere problemer ud af at prøve at lakere ovenpå olien. Du skal afrense helt i bund, og så gøre det rigtigt fra starten - Det er træls arbejde, men der er vist ikke en nemmere løsning...

Hej Claus

Tak for hurtigt svar! Det er også lidt det jeg frygter. Når du siger afrense helt i bund, skal jeg så slibe det helt ned til det lyse bøgetræ igen og starte forfra eller blot skrabe det? 

 Mvh

Casper

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Måske kan jeg droppe bejdsningen og blot slibe det godt ned med sandpapir og så give det lak-maling i stedet for?

 Mvh

Casper

Start med grundrens, vask det af der kan vaskes. så kan du slibe med en båndpudser, efterfulgt af en exenter/ryste pudser for at gøre overfladen pæn igen.

Jacob

Hvis stadset kan vaskes bort med grundrens, evt. tæt på koncentreret, så er det sagen.

 

Men når en snedker skal fjerne lak fra en bordplade bruger han en såkaldt Ziehklinge.

 

Et tyndt stykke metal, ca. 60x120 mm.

Se her;  http://www.e-vaerktoej.dk/shop/zieh...8324p.html 

 

Den har den kæmpefordel frem for sandpapir at den ikke hverken opvarmer lakken eller  nedbryder træoverfladen.

 

Du bruger begge hænder, 2 stk. tommel på den ene side resten af pølserne på den anden. Og trækker klingen imod dig.

 

Harald Nyborg har den. 50 kr.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du kan godt få nogle gevaldige problemer nu hvor du har først bejdse på bordpladen, for det er givetvis trængt langt ned i træet. Der er ikke andet at gøre en at fjerne lakken og derefter forsøge at få så jævn en overflade som muligt. Herefter tror jeg det bliver nødvendigt at male bordpladen for hvis du har brugt rigtig bejdse får du ikke din flotte bordplade tilbage igen, med minde du er klar til at slibe godt 1 cm. af pladen af.

En køkkenbordplade skal holde til lidt af hvert og specielt meget vand. Jeg vil derfor anbefale dig at afslutte med 2 x Tonkien lak (gammeldags skibslak) - ligemeget om du vælge at male eller ej. Det er det eneste der kan holde til det en køkkenbordplade skal kunne.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Hej alle

Tak for input! Jeg har nu fået slebet bordpladen godt ned efter behandlingen og den står dog "ødelagt" så den ikke kan bejdses igen, men regner med at tage ideen med lak/maling og så blot male den sort i stedet. Det har også hele tiden været min backup plan, så det skal nok blive flot

 Mvh

Casper

Skrevet af Kief på 07 mar 2011 13:34
Hej alle

Tak for input! Jeg har nu fået slebet bordpladen godt ned efter behandlingen og den står dog "ødelagt" så den ikke kan bejdses igen, men regner med at tage ideen med lak/maling og så blot male den sort i stedet. Det har også hele tiden været min backup plan, så det skal nok blive flot

Hvor meget har du slebet ?
Har du brugt båndpudser eller høvl ?

Hvis ikke så giv ikke fortabt endnu

Jacob
Hej Jacob

Jeg har slebet den godt ned men ikke helt i bund. Brugte et par timer med en rystepudser og grovt sandpapir (korn 60) og efterfølgende poleret af med fint kornet. Det er blevet ok pænt igen, men der er stadig "pletter" med mørk bejdse så tror det bliver for ujævnt hvis jeg giver det noget nu.

Tanken er at min lejlighed skal sælges og derfor skal der "lappes" lidt på en grim bordplade. Så jeg vil heller ikke bruge alverdens tid på at få et bejdset resultat, hvis maling kan gøre det rimelig pænt på kort sigt (uden at det bliver noget humbug selv sagt)

 Mvh

Casper

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også