Hvilke skruer og plugs skal jeg bruge?

Hej allesammen.

Jeg ved slet ikke, om dette indlæg hører til herinde, men jeg er meget grøn mht. gør-det-selv, så jeg håber, I bærer over med mig.
Jeg skal hænge et plasmafjernsyn op på væggen. Det skal hænge i to beslag med hver én skrue. Jeg skal derfor være sikker på, at de sidder rigtig godt fast. Fjernsynet vejer ca. 40 kg.
Væggen som fjernsynet skal hænges op på er af mursten med et godt lag puds udenpå. Hvilke skruer og plugs skal jeg bruge, så jeg er helt sikker på, at fjernsynet bliver hængende?

Med venlig hilsen, og på forhånd tak,

Jacob
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke plugs. Brug ekspansionsbolte i stedet.

Bent.
Skrevet af jesper84 på 28 feb 2011 18:15
Dobbelt vinget plugs fra expendet, 6mm og en 5x90 skrue. kan det passe den kun skal hænge med to skruer og ikke fire. Tænk på trækket ville blive ned af og ikke ud af.

enig med Jesper, det lyder ikke sandsynligt at et beslag, der skal holde 20 kg. kun skal monteres med en enkelt skrue. Prøv lige at kigge på beslagene igen, og tag evt. et billede og læg ved.

Jeg bare bruge karmdübler.
Som vist på side 2 i dette link, de skal nok holde mellem 100 og 200 kg stykket.

http://www.nkt-fasteners.dk/Produkter-25.aspx

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Expansions bolte i mursten er forbudt. De knækker, altså murstenene.
Du kan bruge et slaganker med krave til en 6mm bolt hvis du kan ramme midten i en mursten.
Samme sted kan du bruge en nylon dyvel som UX8 eller S8.
Er det hulsten eller kan du ikke ramme midt i, så bør du bruge injektions masse.

Jacob
Annonce

Hej folkens.

Tusind tak for de mange og hurtige svar.
Den er god nok, fjernsynet skal kun hænge i to beslag med én skrue i hver. Det er sådan noget fancy og moderne noget, der gør, at fjernsynet kommer HELT ind til væggen. Jeg har vedhæftet et billede, og I må sige til, hvis det ændrer den fremgangsmåde I mener jeg skal bruge.

De to beslag med kevlarwiren imellem, er dem, der skal skrues i fjernsynet. De to Samsung-beslag er dem, der skal skrues i væggen, og som wiren skal hænges henover.
De to nederste beslag med metalbøjlen skal sigge nederst på tv'ets bagside, for at afstanden mellem væg og tv er det samme i bund og i top.
Jeg håber, I kan hjælpe...
Jeg ville bruge karmskruer.

Jeg kan ikke gennemskrue om (eller hvordan) det beslag giver mulighed for at positionere fjernsynet - antager at det kun kan hænge fladt ind til væggen?

Tror de fleste ekspansionsplugs vil få murstene til at flække.

Vores fjernsyn er fastgjort til et beslag med motor der selv kører ud fra væggen når man tænder - dvs fjernsynet er "side-hængslet" så det laver hårdt træk i toppen hvis man kører det helt ud i vinkelret fra væggen - beslaget er fastgjort til en pudset murstensvæg med 4 karmskruer af samme type som man bruger til vinduer - fyldte hullerne med byggesilikone inden jeg skruede dem i.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hmm ja, så skal du da i det mindste være glad for, at det skal op at hænge på en muret væg og det ikke bare er en papskillevæg.
Enig i at karmskruer burde kunne klare opgaven- husk de skal være med hoved Det har jeg også brugt til mit pladskærmstv og det hænger der stadigt

Der må da være en allerhelve..... fin vejledning med sådan et fint beslag som beskriver hvad du skal gøre

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hvis du anvender karmskruer skal du være rimeligt sikker på at de rammer i en mursten - og ikke i en fuge.
En skrue i en plastik dybel af en slags vil nok være det nemmeste.

40 kg fordelt på 2 skruer m/ plugs i en murstensvæg er slet ikke noget problem. Skruerne kan holde til et vinkeltret træk, (nedad), på måske 100 kg pr. stk.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis