Formning, bøjning af træ

Hi,

Da jeg her til sommer skal igang med aptering af båden vil jeg meget gerne høre om der er nogen som kan hjælpe med lidt information om formning og bøjning af træ.
Som jeg har hørt er der noget som heder en svedekasse, men hvordan virker dette og hvilken begrænsninger er der?
Hvor tykt træ kan man bøje herinde? Og hvad er fremgangsmåde?
Er der eventuel et kursus som man kan deltage i?

Mvh, Hugo
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke der er kurser i den slags, der er lidt på min side om emnet, tryk på hammeren, een ting er dog sikker, ovntørret træ dur ikke. Du ska ha fat i noget træ fra et savværk eller lign. Det træ, som skal bukkes anbringes i en kasse hvori der tilføres damp. Hvis man har maskineriet til det , kan ret tykke ting bukkes, bruges i høj grad af møbelindustrien, men mindre kan vel gøre det. Det gælder om, at ha alting klart Model at bukke efter , svipper lidt tilbage, for der er kun eet forsøg .
Det var da en start.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Alt efter det, du skal lave, er det muligt at bygge emner op koldt: lameller ca 3 - 5 m.m. tykke høvles glatte og smøres med f. PU-lim og fikseres i den ønskede form til limen er hærdet. Bruges bl. a. til spanter.
Kan muligvis være behjælpelig med lidt litteratur.
Skriv gerne, hvis du har konkrete spørgsmål.
Hilsen baadssen
Ja som baadsen skriver, vil jeg også foretrække laminering nu da det er aptering vi snakker om. nu ved jeg ikke hva træsort du vil benytte dig af. men jeg ved af erfaring at eg kan misfarves (garvesyre) når det er i svedekassen.
Du spørger til hvor tyk træ man kan bøje i forbindelse med svedekassen.jeg har arbejdet som skibstømre i en del år, der er svedekassen blevet brugt flittigt, men dog til opplankning og tilpasning bjælke og kimnings væger på store og mindre trækuttere.
Vi brugte et damprenser fyr som var tilkoblet en stor krydsfiners kasse. på eg siger man 1 time pr. tomme (tykkelse) og en time til kassen. så er et bare teamwork og en kæmpe bunke skruetvinger. kaffemølle dunkrafte. og massere af rå muskelstyrke, og så skal der arbejdes hurtigt mens planken har en god varme. :-)
Mange tak for jeres svar, tror jeg kaster mig ud i laminering.
Baadsen, jeg vil meget gerne modtage litteratur, eller er dette noget jeg kan finde på biblioteket? Under hvilken titel?

Båden er ikke kommet til DK endnu. Men det gør den til Påsken.

Mvh, Hugo
Laminering er også en fin metode, men husk at her svipper det også lidt tilbage.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tuscarora

Nu kendes ikke træsort/radius/dimensioner og mange andre ting om emnet/nerne.

En mulighed var måske at bruge et stykke træ der er groet i den form som skal anvendes.

Denne metode har været anvendt siden vikingetid og sikkert også længe før den tid.

Og så skære/høvle og af den vej løse opgaven som er stillet.

Måske kan du lave en skabelon i stift karton, og mærke op på dit træstykke.

Emnerne kan så fastgøres evt. med skruer og proppes af efter-følgende.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis