Udskiftning af rådne strør under trægulv

Hej LDS,

min stue står på sokkelsten og to af strøerne har sat sig pga. råd.

Jeg planlægger at rive gulvet op for at udskifte strøerne og i samme ombæring vil jeg isolere under gulvet med rockwool og lægge nyt gulv.

Er der nogen der kan hjælpe med noget info omkring opklodsning og donkrafte? Jeg har allerede en donkraft (af typen man bruger til biler), men er det den rigtige - og skal jeg mon ikke bruge mere end en?

Sokkelstenene står direkte på jorden, så jeg forestiller mig, jeg skal have noget under donkraftene, så de ikke synker? Nogen der ved hvad der er smartest at bruge?

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh.
Rasmus Sigvaldi

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Læg en flise under donkraften, men hvis det er en saxdonkraft som dem der ofte er med til biler, kan du godt glemme det.
Du skal have fat i flaske donkrafter altså hydragliske og til mindst 2 ton.
Træhus med bøvl.

Har selv trægulv i 2/3 af huset, med hul-rum under og ved hvordan dette er lavet.

Det er vigtigt (for at undgå råd) hvor der er kontakt med underlaget at bruge et stykke mure-pap under din gulv strøer.

Ellers skal/bør du følge vejledningen fra din gulv-leveranddør ang. afstand mellem strøer osv. (husk af-klimatisering dette er også vigtigt)

Hvis du kan lave afstanden mellem dine gulv strøer som isoleringen er i bredden 600 mm.
måske en smule smallere (få mm.) så du er sikker på at isoleringen slutter helt tæt, under dit nye gulv.

Rockwool har en lille folder "den lille lune" den kan du få hvor du køber din isolering, der er rigtig mange informationer du kan bruge.

Ellers kan du finde den ved at "Google" den lille lune.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af Træhus med bøvl på 27 feb 2011 14:59
Takker!

Så går jeg ud fra at jeg skal have noget jern eller lignende, imellem donkraften og huset, så donkraften ikke bare trykker sig op i træet?

Og jeg går ud fra, at jeg skal bruge to-tre stykker på én gang?
En go træklods kan såmænd bruges også.
Iøvrigt er Bøvl noget man spiser her i den sydlige del af landet.

Nu skal du jo ikke bruge donkraften til andet end at løfte med.
Men det er nok rigtigt at den skal være kraftigere end en bildonkraft.
Der hvor du stiller donkraften kan du lægge en haveflise eller andet. SEle bruger jeg helst træ. det er tilstrækkelig sejt.

Men det er jo ikke meningen at hytten askl stå og balancerer på donkrafte medens du bygger.
Så vidt mulig så løfter du og klodser op ved siden af donkraften. Derefter flyttes donkraften til næste punkt.
Du har faktisk et antal løftepunkter og et antal understøtningspunkter. (Hvis det nu skal lyde lidt proff.)
Meget af det kommer nu helt af sig selv når du går igang.
Tak for alle de gode råd!! :·)

Jeg går i gang når det er blevet en smule varmere i vejret.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis