Udvendig isolering af eternittag

Hej "Lav Det Selv" folk.
Vi har et hus fra 1974 med eternittag (25 grader eller deromkring). Taget er altså 37 år gammelt og trænger snart til en udskiftning.
Vi har ikke gitterspær, men loft til kip i hele huset. Det vil vi gernne bevare, da det er pænt og giver os store hemse i hver gavl, som vi bruger til arbejdsrum og opbevaring.

Når vi skal have ny tagbeklædning er det nok en god idé at efterisolere samtidigt.
Men hvordan gør vi. Kan vi lægge profiler af træ, alluminium eller andet oven på spærene, så vi får plads til 200-300 mm isolering og så lægge nye lægter og tagplader på bagefter?

Kender nogen her til vejledninger eller standarder, vi kan lade os inspirere af?

Venlig hilsen

Arkibladt

Hej "Lav Det Selv" folk. Vi har et hus fra 1974... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
PS:
Jeg overveje at udføre en del af den nye tagbeklædning som solar paneler. Man kan jo (stadig) afgiftsfrit producere 6000 kWh pr. år, så hvorfor ikke lave sin egen EL, hvis det kan gøres for omkring 1,5 kr pr kWh. Men med et elforbrug på 17.000 kWh skal der jo bruges lidt penge ...
Desværre er solar paneler med høj ydelse stadig dyre. Et anlæg af denne størrelse (6000 kWh) koster 250.000-300.000 kr i dag. Men jeg tror - på baggrund af de seneste 3 års udvikling, at prisen kommer endnu længere ned i fremtiden. Jeg regner ikke med at skifte taget førtil sommeren 2012. Men så er renten måske også steget ... ... :-)

Jens

Arkibladt

hpox - mange tak for det.

Venlig hilsen
Arkibladt, arkitekt m,a,a,

Arkibladt

Måske er mit indlæg her utidig indblanding.

Men hvordan har I andre det når profferne henter råd steder som dette??

Jeg ved da godt der er rigtig mange der kan og vil give rigtig gode og brugbare råd her på siden.
Men jeg har det lidt underligt når en arkitekt kommer her for at spørge efter råd omkring opbygninger der vel ehgentligt bør ligge i hans / hendes fagområde???

MVH Njord

MVH Njord
Skrevet af njord på 28 feb 2011 13:32
Måske er mit indlæg her utidig indblanding.

Men hvordan har I andre det når profferne henter råd steder som dette??

Jeg ved da godt der er rigtig mange der kan og vil give rigtig gode og brugbare råd her på siden.
Men jeg har det lidt underligt når en arkitekt kommer her for at spørge efter råd omkring opbygninger der vel ehgentligt bør ligge i hans / hendes fagområde???

MVH Njord


Jeg kan ikke lige se, om han er proff-tegner af bygninger, eller bare arkitekt der laver noget andet end huse etc.
Uanset hvad, så sad jeg med en lidt underlig smag i munden, da jeg læste tråden. Der spørges ind til noget, og der kommer nogle gode svar, hvorpå der repliceres med jeg-ved-bedre.
For mig er det ikke en stil der motiverer til at komme med input i tråden.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr.:
Jeg kan kun tale for mig selv. Og jeg fik faktisk nogle gode råd.
Men ikke alle råd er lige gode. Og det bør ikke stå uimodsagt, når nogen skriver, at træ i bygningskonstruktioner ikke skal ventileres. For den slags forkerte informationer kan let medføre, at nogen udfører bygningsdele, der simpelthen hurtigt vil gå til. Det er både ærgerligt og dyrt og kan betyde store og unødvendige udgifter for nuværende og kommende ejere af sådanne forkert udførte bygninger. Og så mener jeg i øvrigt at dette forum bør være åbent for alle - både folk med og uden relevant uddannelse. Ingen kan vide alt og vi kan alle lære noget.
MVH
Arkibladt

Arkibladt

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis