Termostatbatteri - som HOLDER

Jeg er træt af at termostatbatterier til brusebadet kun holder i ca 5 år, og så er der ikke så meget termostatfunktion tilbage. Er der ikke nogen termostatbatterier der bare holder?

Der er en termostatventil som bruges til at regulere det varme vand, ved at iblande koldt, så det ikke kommer over en vis temperatur. Hvordan er det med holdbarheden her? Kan man ikke sætte sådan en ventil i brusebadet? Det er de der med typisk blå top, hvor man kan låse dem med en unbraco nøgle så de ikke utilsigtet justeres.

Jeg har prøvet flere gange, at adskille et termostatbatteri, for at rense det, men uden succes indtil videre. Jeg ender med at købe et nyt, som så holder i nogle år, før ... det er tid til at skifte igen.

Så har jeg en ide, at jeg vil lave et specielt system, som vil være lidt cool faktiskt. Hvis jeg lige kan få designet på plads. Noget med nogle kugleventiler, hvor et bimetal styrer en stang der regulerer to kugleventiler samtidigt (dem med langt håndtag). De skal virke modsat på koldt-varmt, men være koblet sammen. Dvs, at når den ene lukker, så åbner den anden (en slags shunt i virkeligheden). Jeg ville helst køre det rent mekanisk, og lade vandtrykket og flowet styre showet, med et mekanisk bimetal.

Måske et stempel, hvor der er tryk på begge sider, og når vandet er for varmt, skal trykket stige på den ene side, som får stemplet til at flytte de to kuglehane håndtag indtil der igen er balance i temperaturen. Det ville være en rimelig cool installation, hvor man kan se kuglehåndtagene flytte sig langsomt efter behov, og burde holde nærmest for evigt. Og jeg vil lade det kolde og varme køre separat til lige får bruseren (den fastmonerede), så responses ved temperaturskift er nærmest øjeblikkelig.

Hvis jeg opgiver at lave noget GDS og bare køber et nyt batter (igen), så vil jeg altså gerne ha noget der virkeligt kan holde den indstillede temperatur, og holde i mange år ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min VVS´er har forklaret mig at der en gang om ugen skal køres koldt vand i gennem blandingsbatteriet, ved at dreje termostatreguleringen. På den måde vil kalk ikke kunne sætte sig fast og kalke den til. Om det gør sig gældende for alle batterier ved jeg ikke.

/Mulle

 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis