Hjælp til cnc styring

Hej alle cnc folk

Jeg er igang med at bygge min lille cnc og håber at nogen vil hjælpe lidt" src="/DesktopModules/ActiveForums/themes/LDS/emoticons/smile.gif" width="20" height="20">

Bygningen af maskinen, det mekaniske, er jeg næsten færdig med og så kommer mit store problem, elektroniken.
Jeg har bestilt et g540 bob ,nogle 465oz  3,5A stepmotore samt en strømforsyning på 48v 12,5A fra keling.

Når jeg så ser på diagrammet på g540 melder der sig en del spørgsmål.

Hvad er en"current set resistor"?
Hvad er "DC coil relay" er det noget jeg skal have købt?
Hvad er "VFD drive"
Hvad er " relay power supply"

Og det var jo næsten som det gamle tv program" Hvad er det"" src="/DesktopModules/ActiveForums/themes/LDS/emoticons/wow.gif" width="20" height="20">

Og så lige et par stykker til.

Hvilken størrelse på kabler bruger man til stepmotor og limit/home switch?

Skal kabel til limit switch også være skærmet?

Kan maskinen kører forbi home switch når den arbejder, så man kan sætte en home switch midt på y-aksen?

Skal der i limit switch værer gennemgang, altså en strøm der bliver brudt for at aktivere kontakten?

Og sidst er der nogen der har erfaring med denne fræsespindel. 
http://cgi.ebay.com/2-2KW-Water-Coo...336541eead

Jeg kunne også skrive til Geckosupport, men mit skriftlige engelsk er ikke godt. Hver 2 ord i ordbog! det samme når jeg får svar.

Håber at I vil hjælpe.

Henrik

 

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Henrik,

Ja velkommen til forum, som du kan se er her ikke meget action.

Hvad er en"current set resistor"? Dette skal anvendes hvis du har en motor der trækker mindre end 3,5A

Hvad er "DC coil relay" er det noget jeg skal have købt? Lyder som om det er noget der kan trække et relæ, fx til kølevand.

Hvad er "VFD drive" Det er en analog udgang til at styre en frekvensomformer, altså 0-10V fx.

Hvad er " relay power supply" Strømforsyningen til det i spørgsmål 2 nævnte relæ.

Se evt. http://www.geckodrive.com/images/fck_uploads/G540%20REV4%20MANUAL.pdf der ser ud til at være en rigtig god skitse med hvordan man hooker den up.
Angående kabler så er det motorkablerne der genererer støj, og hvis disse er skærmet må det nødvendigvis ikke være nødvendig at skærme andre kabler.

Kan man se nogen billeder af herligheden?

Peace through superior firepower.

Hej Thygesen

Tak for dit svar.

Jeg håber at du også vil svare på disse spørgsmål:

Kan maskinen kører forbi home switch når den arbejder, så man kan sætte en home switch midt på y-aksen?

Skal der i limit switch værer gennemgang, altså en strøm der bliver brudt for at aktivere kontakten?

Godt at vide var de forskellige ting på tegningen er.(den fra Geckodrive)

Ang. current set resistor. Som du nok har læst har jeg bestilt 3,5A motore, skal jeg så bare glemme current set resistor?

Jeg håber at der kommer lidt mere gang i dette forum. Der skulle gerne komme bob, motor og strømforsyning i næste uge. Pakken ligger på postdk. toldlager og har gjort det i 5 dage!! og så er pakken sendt som expres! Hurtige er de ikke.
Når jeg så skal samle dyret kommer der uden tvivl flere spørgsmål.

Hvordan fa.... får jeg et billede med? Jeg vil naturligvis gerne vise maskinen frem:-)

Henrik

 

Har selv lige hekset med billeder, se betonfræser tråden, og du skal trykke på tilføj svar, så kommer der flere muligheder under selve tekstfeltet, der kan du uploade og vedhæfte billeder.
Jeg har ikke selv nøjagtig den gecko driver, men jævnfør manualen skal du glemme current resistor, sikkert fordi at dine 3,5A skal have fuld skrald.
Angående din homeswitch, så vil jeg formode at det er fuldstændig software afhængigt, da driveren jo er pisse ligeglad med at du ligger og fiser hen over kontakten, den sender bare signalet videre til softwaren.

Igen jævnfør manualis (sample wiring diagram), så skal der slukkes for et 0V signal til en eller flere af indgangene 1-4, alt efter hvordan du vil gøre det. Mange sætter deres limits i serie, for at spare på indgangene.

Peace through superior firepower.

Det var da alligevel nemt at indsætte billeder, havde ikke set feltet.

Maskinen har et arbejdsområde på ca.1250x800x250mm. med 2 kuglespindeler i bunden som er forbundet med en tandrem. Hvis nogen har forslag eller ændringer, sig til.

Jeg tror at jeg skal bruge en aften eller 10, på at sætte mig ind i elektronikken. Men det kan godt værer svært når man er uddannet maskinsnedker og slet ikke kender noget som helst til eldiagrammer og ligende.
Hej Henrik.

Det er bedst at bryde strømmen for at aktivere kontakten -pga sikkerheden i det. 
Jeg ved ikke hvorfor du vil have Home switch midt på aksen. Kontakterne skal monteres for enden og starten af alle akser - normalt.
Jeg kender kun mach3, og der er ikke mulighed for at køre både mod plus og minus fra Home kontakten - jeg tror hellere ikke det er normalt:-)
Hvis du skal bearbejde noget midt på maskinen, kører du spidsen af fræseren hen til materialet og nulstiller alle akser - det nye "nul" - offset fra Home kontakter.
Maskinen vil starte at fræse fra det nye nulpunkt.
Annonce
Hej DLG

Tak for svar

Når du skriver "Kontakterne skal monteres for enden og starten af alle akser - normalt. "
Det er vel limit som skal sidde for hver ende af akserne? Home skal der vel kun monteres 3 stk. ?
Som jeg kan se i dit svar skal de(homeswitch) sidde på start af x og y aksen men hvad så med z. Monteres de i top eller bund?

Henrik
Ja, Z aksens kontakter i top og bund, dvs inden aksen kører ind i sigselv.

Limit kontakter og home kontakter er det samme. De har bare en anden funktion når du trykker på Ref All Home i Mach3.

Når du kører uden at trykke på Ref All home virker de som limit kontakter.

Dvs i alt 6 kontakter når du har en maskine med 3 akser.

Hej DLG

Mange tak for den oplysning.

Har lige været i værkstedet til aften og har lavet temmelig om på min opsætning af kontakter. Jeg fik heldigvis kun lavet en akse om til at have både en limit + home switch(pis) Det vil jeg så lave om i morgen:-( igen til mit udgangspunkt!!!!!

Det viser bare hvor meget dette forum betyder for én der starter fra bunden.

Henrik

Hej DLG, igen

Når nu jeg har sat mine limit/nødstop i serie, hvordan kan mach3 se hvilket stop der er aktiveret? Det kan programmet vel ikke:-(

Kan man ikke sætte særskilt home/limit switch ? Det vil spare meget arbejde for mig.
Alle mine kabler ligger inden i rammen(i rørprofilerne) og det tager tid at lave.

Henrik
Det kan man vist godt. Jeg har ikke prøvet det før.Men hvis du bruger alle indgange til kontakter ( der er kun 5 indgange), kan du ikke koble en eller anden højdemåler, som du sikkert skal bruge på et tidspunkt, medmindre du køber et ekstra LPT port. 

Jeg ved ikke om du har set de video tutorials, du burde se alle de øverste på deres side.
www.machsupport.com/videos/
Prøv at se Inputs and Outputs fra 7:05 min. De fortæller at de fleste har en kontakt som både er limit og home, men man kan godt have en separat Home kontakt.
Jeg kan ikke se hvad det skal bruges til, måske når man har en dyr og meget præcis home kontakt, som man ikke vil risikere at smadre når man kører med fuld skrue og maskinen ikke kan nå at stope med det samme.

Mach er ligeglad med hvilken limit kontakt bliver aktiveret. Den skal bare stope maskinen når en af dem bliver ramt. Den eneste forskel er at du ser dem som 1 kontakt i Diagnostics i stedet for X+ og X- osv. Men du sparer en masse indgange. Jeg tror ikke mach skal bruge besked om hvilken kontakt er blevet ramt, en af dem er nok. Det er nok mere så du kan se det hvis det sker, men hvor meget fejlfinding kan der være på 6 kontakter i serie.

Du kan koble alle + kontakter i serie, alle - kontakter i serie, eller en akses kontakter i serie, som det passer dig. Men hvis du kobler kontakterne enkeltvis så løber du tør for indgange.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis