Hjælp til cnc styring

Hej alle cnc folk

Jeg er igang med at bygge min lille cnc og håber at nogen vil hjælpe lidt" src="/DesktopModules/ActiveForums/themes/LDS/emoticons/smile.gif" width="20" height="20">

Bygningen af maskinen, det mekaniske, er jeg næsten færdig med og så kommer mit store problem, elektroniken.
Jeg har bestilt et g540 bob ,nogle 465oz  3,5A stepmotore samt en strømforsyning på 48v 12,5A fra keling.

Når jeg så ser på diagrammet på g540 melder der sig en del spørgsmål.

Hvad er en"current set resistor"?
Hvad er "DC coil relay" er det noget jeg skal have købt?
Hvad er "VFD drive"
Hvad er " relay power supply"

Og det var jo næsten som det gamle tv program" Hvad er det"" src="/DesktopModules/ActiveForums/themes/LDS/emoticons/wow.gif" width="20" height="20">

Og så lige et par stykker til.

Hvilken størrelse på kabler bruger man til stepmotor og limit/home switch?

Skal kabel til limit switch også være skærmet?

Kan maskinen kører forbi home switch når den arbejder, så man kan sætte en home switch midt på y-aksen?

Skal der i limit switch værer gennemgang, altså en strøm der bliver brudt for at aktivere kontakten?

Og sidst er der nogen der har erfaring med denne fræsespindel. 
http://cgi.ebay.com/2-2KW-Water-Coo...336541eead

Jeg kunne også skrive til Geckosupport, men mit skriftlige engelsk er ikke godt. Hver 2 ord i ordbog! det samme når jeg får svar.

Håber at I vil hjælpe.

Henrik

 

Hej alle cnc folk Jeg er igang med at bygge min... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har lige set på machsupport hvordan det hænger sammen. Jeg har nok set for mange mærkelige, hjemmelavede maskiner på nettet.

Er der nogen der har erfaring med en vandkølet fræsespindel. 
Fx. denne: http://cgi.ebay.com/2-2KW-Water-Coo...9187472983 

Da jeg selv har arbejdet i træindustrien i mange år, har jeg set mange håndoverfræserer der brænder af hvis de kører lang tid af gangen. Lejerne bliver varme og sætter sig og det er ikke maskiner fra jem og fix.

Har aldrig været særlig troende, men det er nok ikke der jeg køber min spindel.
Hvad f..... gør man så?
Hej igen

Så er jeg ved at sætte maskinen op, men har et stort problem. Håber at nogle vil hjælpe.

Jeg har en g540 og KL34H260-35-4B motor+mach 3.

Har grønt lys på g540 og ingen fejl på diagnostigs. Men har et problem. Hvis jeg bruger settings og " auto set step pr units" axis calibrations" får jeg en værdi på 200!!(efter måling) Det giver naturligvis en meget langsom fremføringshastighed. 
Hvad satan er det jeg ikke ser/er opmærksom på?????????

Venlig hilsen
Henrik
200 step pr units betyder bare at motoren skal køre 200 step for at flytte aksen 1mm.
Det svarer til at dine drivere kører med 2000 microstep, eller 1/10 step - gør de det? Du må kigge i vejledningen.

Har du skruet op for Acceleration og Velocity i Motortuning?
Hej DLG

Tak for dit svar.

Hvor ser jeg hvad mine drivere er sat til ?
Jeg har prøvet alt i motor turning og det hjælper ikke så meget. Har også brugt 2 dage på at læse om dette, men mit engelsk er ikke særlig godt, mildt sagt.
Det tager meget lang tid med en ordbog!!!!!!!!

Henrik
Det ser ud til at G540 kører kun med 1/10 microstep og kan ikke ændres.
Hvordan har du forbundet dine motorer, i serie eller parallel? Folk skriver om at parallel forbindelse er hurtigere.
Det kan også have noget at gøre med spænding/strøm til driver ( måske får den for lidt), men det mere tekniske har jeg ikke forstand på.
Sådan en motor som din burde kunne køre i hvert et faldt 10 omdrejninger i sekundet, dvs din akse burde kunne flytte sig 100mm/sek. med 10mm gevindstigning.
Jeg kan ikke lige regne ud om den vil køre hurtigere eller langsommere når den kører i tommer eller millimeter. Har du valgt millimeter i Select Nativ Units? Når du ændrer det, skal programmet genstartes.

Også når du ændrer noget i Motor tuning skal du trykke på Save axis settings for hver akse, ellers husker programmet det ikke.

Hej DLG

Mange tak for dit svar.

Så fik jeg endelig maskinen til at virke.:-)

Jeg er ikke klar over hvad der var galt men har slettet alt på pc og geninst. Købt extra jordledning, sat debounce til 2500.  Motor turning virker ok nu!!!

Mach3 som jeg har downloadet fra Artsoft er en demo( det står når programmet startes) men jeg kan godt ændre kernelspeed og kører over 500 linier g-coder!!!!!!

Så nu har jeg kun problemer med soft limits men dem skal jeg nok få løst. Mangler så bare en fræsemotor og så skal jeg til at fræse. :-)

Vh
Henrik

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis