Ældre hus, ældre varme - men ny varme?

Godaften

Jeg skal have styr på nogle ting inde for VVS, og jeg håber at i kan hjælpe mig lidt på vej.
Jeg vil fatte mig i korthed og forklarer om huset nuværende og kommende brug.

Huset er fra 1959. Stueetagen er 82 kv.m. og kælderen er 82 kv.m. Kælderen er delt op i 2. En sydlig fløj og en nordlig fløj. Den sydlige er et depot rum (8 kv.m.), et fyrrum (9-10 kv.m.) og et værksted (10 kv.m.) Resten af kælder arealet er er beboelse. Kælderen er tør og med højt til loftet. Huset er født med 3 radiatore i kælderen og 2 i stuen og 1 i spisestuen.

Huset er ikke udvendig isoleret og heller ikke isoleret inden i. Væggene er 29cm beton vægge. Gulvene er støbe overalt og der ligger 150mm isolering på loftet. Alle vinduer er 2 lags termoruder.

Mine planer er at tilføje huset min. 1 max 2 radiatore mere. Det bliver i alt max 8 radiatorer. Hvoraf de 4 er i stue og 4 i kælder. Der bliver ikke gulv varme nogle steder pånær et måske kommende badeværelse i kælderen.

Vi er lige pt. 2 voksne og 1 barn og har tilsynesladende lyst til at prøve at være vågen om natten igen en gang mere inden for en kort år række.

Huset har monteret i spisestue et vand/luft system, som der lige pt. ikke bliver brugt.
Fyret er et fastbrændselsfyr der er 3 år gammelt. Varmtvandsbeholderen er på omkring 50 L. (alder ukendt)

Fremtid:
Som sagt en udvidelse af 2 radiatore
Muligvis gulvvarme i et rum af 10 kv.m. størrelse.
Ekstra isolering på loft til ialt 350mm
Isolering af indvendige vægge med omkring 100mm

vand/luft systemet var påtænkt at når de tidligere ejere blev ældre, at de så kunne bruge den i stedet for at holde fyret kørende.

Søger:
En ny form for varme. Jeg har ikke tænkt mig at holde fastbrændselsfyret igang. Det kan være det på sigt bliver monteret i en 40 kv.m. garage i stedet når værkstedet bliver flyttet derud og hovedhuset er fuldt renoveret.

Det skal være billig varme. Jeg skal IKKE have oliefyr.
Jeg har læst meget om stoker / pillefyr / jordvarme / solceller og en kombination af disse.

Umiddelbart tiltrækker pillefyr mig meget - jeg læser dog meget blandede meninger fra pillefyrs brugere her på forummet. Nogle er tilfredse, andre er ikke tilfredse. Nogle fyr har meget vedligeholdelse, andre har ikke. Jordvarme er jeg blevet rådet til at lade være i et hus af den alder. Folk har rådet mig til at kombinere pillefyr med solcelle paneler - så solcellerne kan tage over når fyrings sæson er overstået.

Det skal siges at jeg også har planer om at montere en brændeovn i stue etagen.

Hvad er godt? Hvad er skidt?
Jeg ønsker et system der mere eller mindre kan passe sig selv. Jeg vil ikke have et system der gør at jeg er bange for at tage på arbejde - og så er fyret gået død og det er hundekoldt og der er ingen varm vand - det må gerne være et stabilt system.

Hvad i pokker skal man vælge? Nogle systemer skal rengøres meget, andre skal ikke. Nogle bruger mange piller, nogle bruger ikke mange piller. Nogle siger jeg skal have en 16kW og andre siger mindre.

Man bliver rund forvirret af alle de forskellige kombinations muligheder.

På forhånd tak
Godaften Jeg skal have styr på nogle ting inde... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har jordvarme i et hus fra 1931, så det er noget vås. Især hvis du efterisolerer

 Blikkenslager ved

www.brixgaard.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis