Udskiftning af enkeltrude til termorude

Jeg har en del vinduer i mit hus som jeg tænkte skulle udskiftes. Egentligt er der ikke noget galt med vinduerne, træet er helt perfekt, men der er kun ét lag glas og nogle dårlige utætte forsatsruder.
Nu slår det mig så at det er dumt at skifte hele vinduet ud hvis man selv eller en glarmester kunne udskifte enkeltruden med en termorude. Jeg har ladet mig fortælle at glarmesteren skærer falsen af og monterer en termorude. Kan jeg selv gøre det og hvordan?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til!

Var det ikke nemmere at ordne forsatsvinduerne!
Jeg mener ikke, det er bevist at termoruder er bedre end den type du har, under forudsætning af at det er i orden.

Men ellers er fagene i dine vinduer ikke så solide, som de der skal bruges ifm termoglas. Termoglas er meget tungere og kræver stærkere fag/rammer. Du har forhåbentlig ikke kalkuleret med at pille fagene ud og erstatte dem med en stor grim rude, som man desværre har set rigtig mange grimme eksempler på i tidens løb.

Med venlig hilsen
ktm

 

Så er det måske med fast ramme, altså ikke til at lukke op, som de der var her i huset, da jeg købte?
De var dog så totalt rådne og grimme, at de røg ud til fordel for "bondehusvinduer". De gamle var tidligere "dannebrogsvinduer", hvor korset var skåret ud. Det så ikke godt ud.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er ikke med fast karm, men vinduet er fra 40'erne og i fin stand men med en stor rude for hvert af de to fag.
Er der nogle der har en idé om hvordan man fjerner falsen lettest og på den bedste måde?
Hvis vinduet er fra 40'erne så er det næsten ligemeget hvor godt træet er , (om det så var palisander).
Vinduet er forældet.
F.eks. er der formodentlig ingenfuge mellem vindue og væg, Ingen tætningslister mellem ramme og karm. Og bundfalse uden fald.
Endvidere vil prisen for at have en glarmester til at lave nye false for termoruder og isætte samme termoruder være henad den samme som du skal betale for nye vinduer. Dog afhænig af hvilken type du vælger.
Så tag mål til nogle nye vinduer og indhendt tilbud.
Annonce
Helt enig med hpox, vinduerne fra den alder har mange mangler, hvoraf tætningslister og beslag/greb som er til at arbejde med, og stadig kan holde vinduet tætte er en mangel vare, og det bliver utroligt dyrt at ændre disse til ny energi rigtige partier.

Jeg ville også undersøge prisen på nye vinduer, inden beslutningen tages om at renovere de gamle vinduer.

Glæden ved nye vinduer og døre, er jo også partier som åbner og lukker bedre end de gamle, partier som fremstår flotte og nye, også giver de selvfølgelig også ved salg, en højere vurdering.
Ok, tak for inputs, eg må finde ud af den generelle isoleringsstand.
Men hvordan fjerner man falsen. Findes der et smart stykke værktøj der kan klare det?

Overfræser og stemmejern.
Jeg fræser bare ind med overfræser og stemmejern. Godt nok i fast karm men det var pærelet.

Jondop
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis