Vil en ventilationsrist gøre en forskel?

Jeg har lige lejet et hus hvor den eneste varmekilde udover en varmepumpe er en brænde ovn. Bændeovnen er placeret centralt i huset i køkken/alrummet.
Jeg har bare det problem at ligegyldigt hvor meget jeg fyrer i brænde ovnen bliver der ikke tilstrækkeligt varmt i den tilstødende stue hvor der ikke er nogen varmeskilder overhovdet. 
Åbningen fra køkkenet, hvor brændeovnen står, og ind til stuen er på størrelse med en alm. dør, men da der er loft til kip er min teori at alt varmen stiger op i kippen og kommer derfor aldrig ind i stuen!

Vil det hjælpe bare at placere en ventilationsrist så højt i kippen som muligt, så varmen derved kan strømme ind i stuen?
Jeg ved godt en elektrisk ventilator vil være den bedste løsning, men ville en simpel ventilationsrist ha nogen effekt overhovdet?

Da huset er lejet kan jeg ikke bare installlere hvad jeg har lyst til, men en simpel ventilationsrist vil være lettere at overbevise udlejer om at installere.

MVH
CharlieR6
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du vil sikkert fylde en masse varm luft ind i den del af kippen i stuen, men det vil ikke hjælpe på varmen i stuen.
Det er nu en vanesag at der ikke er så varmt i de tilstødende rum. Hvor er varmepumpens inderdel plasseret !
Jeg bor selv i et ret gammelt hus med kun en brændeovn til opvarmning af hele huset, det er en vane at stå op til et hus der kun er omkring 15+  iløbet af formiddagen stiger temperaturen til de 23-25+ i den stue hvor ovnen står og køkkenet er koldt den anden stue er temperaturen omkring de 21+ og i badet er der 15+.
Det er som sagt kun en vane.
Hvad med at snakke med udlejeren om at monter sådan et billig varme flytnings system fra onkel harald
Problemet er at det ikke er muligt da der ikke er noget loft på huset. Loftet er jo ført hel op i kip over hele huset Den eneste mulighed er den ventilationsrist.
Da Onkel Harald i sin tid havde butik i en gammel buehal i Herning, havde han fatisk løst problemet med at al varmen befandt sig oppe under loftet. Der hang lange rør ned fra loftet med en ventilator i hver, der så trak den varme luft ned i gulvhøjde.
Du kunne med ejerens velsignelse selv lave et sådant system, nemlig ved at montere den rist i kippen som du omtalet, men med en ventilator der blæste ind i et buet  spirorør og fortsatte med et andet rør ned i gulvhøjde.
Du kan jo bare give røret en gang maling, hvis du ikke lige syntes at et galvaniseret rør er kønt at kigge på.
Annonce
Hejsa..
Tror da at en rist vil lave en forandring, men ikke den du søger.. når du tænder din brændeovn, vil der komme koldt luft ned via risten, og ikke omvendt.. hvis du vil lave en rist skal du jo også have et hul ud.. er sikkert på en ventilator, er noget lettere at instaler, samt en del lettere at fjerne igen..
Mvh Jan J
Hej
Hvis du sætter en ventilator op i kippen, som blæser den kolde luft ind i det varme rum, vil det skabe en form for undertryk som dermed trækker den varme luft ind via døråbningen. det giver også den fordel at det ikke er den kolde luft der gør det modsatte.
vil jeg tro.

 

JENSEN

Jeg kendte en der havde en brændeovn i køkkenet, over den var der en hætte/skærm og oppe under loftet en kanal som gik under loftet gennem stuen ved siden af.. og så en rist i den anden ende.. det "kolde" gulvluft fra stuen kom ud i køkkenet og blev varmet op og den varme luft løb lystigt ind i stuen..
varm luft vil op... er der en rist til en koldt lokale vil luften søge der ind og lave overtryk som vil løbe ind til rummet med brændeovnen hvor der jo bliver undertryk.. og luften vil cirkulerer..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også