Isolering under nyt gulvvarme

Hej alle GDS'er.

Vi er ved at overtage et hus fra 1976 med el-varme. Dette skal laves om!
I forbindelse med, at vi skal have ny varmekilde (naturgas eller jordvarme) vil vi have lagt gulvvarme ind i dele af huset. Vi havde regnet med at grave hele gulvet op for at isolere og lægge gulvvarme ned.
Men nu har vi erfaret jf. Energimærkningen, at de støbte betongulve er isoleret med 150mm løs Leka og 30-50mm mineraluld.
Husets indvendige mål muliggør at lægge gulvvarme i plader ovenpå betonen og dernæst parketgulv.

Men... Er den eksisterende isolering tilstrækkelig, eller ville det være helt hul i hovedet at overveje denne mulighed? Skal vi bare igang med gravearbejdet og gøre det på den hårde måde?

Med venlig hilsen

Den nyudnævnte gørdetselv-mand. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gør det nu rigtigt første gang, det er ikke meget isolering der er i forvejen. Den rigtige isolering vil nedsætte dit varmeforbrug væsentligt, og nu hvor det virkelig gælder om at spare på recurserne er det bedst både for dig selv men også for dine omgivelser.
Og gå så i en meget stor bue uden om gasfyr, det er simpelthen YT, du skal indstalere et pillefyr og jordvarme er også en go ide.
Det er jo lidt af et temperaments spørsmål.
Der er påstande om at varmen forsvinder ned i jorden hvis der ikke er isolering og anbefaler x antal cm alt hvor man spør.
Så nu skal vi lige ha fat naturloven (gælder stadig) VARM LUFT SØGER OP, så det tab der vil gå i undergrunden kan jeg ikke se.
Men der skal selv følgelig være et tørt og godt underlag og isolering er da også en rigtig god ide, da der jo ikke er noget der ønsker at akkumolere noget varme i jorden.
Der hvor der virkelig ikke må spares på isolering er indvendigt på fundamentet.
Jeg ville overveje at lave gulvvarmen i det eksisterende gulv,dog vil jeg lige, som før omtalt skære 20cm beton væk langs med ydermurene.

 se min hjemmesider www.haveogparklamper.dk der finder du også STUK

 

Der er bare lige det lille men, at med den eksisterende isolering vil der altid være koldt på undersiden af gulvet, og det vil under alle omstændigheder fordyrer varmeregnskabet. Det ville jo være kedeligt at lave det hele færdigt for så at opdage at der skulle have været mere og bedre isolering i gulvet. Det er det vi i "gamle dage" kaldte Molboarbejde.
Kan kun give håndværkreren ret lav det ordenligt første gang, det er det billigste og nemmeste i det lange løb
Tilslutter mig koret: Op med beton og gammel isolering og ned med 300 mm styropor og et betondæk med varmeslanger ovenpå
Jeg har 183 m2 beboelse i 1½ plan med elvarme og er selv på vej med et lignende projekt. Foreløbig er spisestue og køkken færdige og gulvet lunt der via et hjemmebrygget elopvarmet kredsløb. Varmepumpen kommer ikke ind før jeg har en større del af huset klar med gulvvarme.

http://www.facebook.com/album.php?aid=100452&id=1270149233&l=679b25321e

MVH Leo

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis