gammel cnc maskine - hvordan tester man den nemmest

Ja så røg jeg også med på vognen.....

Har fået fat på en gammel Isel Gantry III med CNC controller C10...
Nogen der kender sådan en, og er den noget værd...

Nu er det bare sådan at jeg er helt på bar bund omkring software m.m.

Mit første projekt med maskinen er at skille den af og få renset den alle steder, og så hvis man kunne køre et eller andet test program så man kan se at XYZ virker...

Er der nogen der kan hjælpe med dette..

Har kikket lidt rundt i forum den sidste uges tid, men stadig mangler jeg lidt info, måske har jeg ikke ledt godt nok...

Ved man skal bruge et program til at tegne i, f.eks solid works, men rækkefølgen derefter er jeg lidt i tvivl om...

Evt. nogle links til gode CNC forklaringer...

- Ivan


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Ivan

Først tegnes emnet, derefter bruges der et cam program til at bestemme værktøjsbaner, spindelhastighed, hvor hurtigt
fræseren skal bevæge sig i emnet med mere, til sidst skal der en controller til at styre steppermotorerne, start og stop af spindel.
Contolleren kan eksempel være Mach 3, der er meget populært blandt hobbyfolk og billigt i anskaffelse.
Du kan i starten downloade en gratis version, den er begrænset til 500 g linier, men vent med at købe licensen, til
det hele er klart. Besøg Mach 3 hjemmeside "machsupport.com" og download den, og leg med den, du kan køre simuleringer
i starten, det lærer du en hel del ved.

Hilsen Torben
Takker - kikker lidt på det, havde også selv en ide om Mach programmet..

Desværre ser det ud til at min controller box, er så gammel så den kræver et ekstra kort der skal sidde i en PC (hvilket jeg ikke har) har heller ikke fundet doc. eller noget..

Det jeg har fundet er pdf'er over, et nyere controller board, samt moterstyring.

Nu regner jeg med at bygge/købe et nyt kontroller board, da jeg jo har interface forbindelser m.m...

Er der evt. nogen der har noget til salg, ellers nogle tips til hvilket board man skal vælge..

 

Har nu leget lidt med tingene - og idag kørte maskine for første gang via PC....

Hvordan med de switche der sidder i hver ene, bruger man den ene som home og den anden som limit....

Jeg smider lige nogle billeder....


 

Det er en pæn lille maskine du der har anskaffet dig.

I første omgang er det nok meningen at de bruges som limit switche, men med den rette software, f.eks. Mach3, kan de samtidig også bruges som home switche.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis