Ruko 6 stift / Ruko garant

Planlægger at skifte cylindrene på vores låse, men er kommet i tvivl om hvad vi skal vælge:

Er det ok at montere Rukos 6 stifts forsikringsgodkendte cylindre eller skal det være Rukos garant serie, som jo er meget dyrere ??


Venligst

Matt

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville bare nøjes med den 6 stiftede låsecylinder. Den vil, for indbrudstyven kræve mere en god tålmodighed, hvis han skal bryde den op. Sikkerhedsmæssigt er der næsten kun "kopi sikkerheden" i garanti cylinderne
Forsikringen dækker hvis blot der er tegn på indbrud, med mindre forsikringen foreskriver andet.

Det der kan give lidt problemer med garant cylinderen, er hvis man en dag står hjemme uden nøgle, for låsesmeden kan ikke "skyde" låsen op. Jeg har også oplevet lidt problemer med at få lavet nye nøgler. Hvis man køber et hus med hvor der sidder garant cylinder i og man vil have lavet en ny nøgle. Det kræver man har garant kortet, har man ikke garant kortet kan man ikke få lavet en ny nøgle

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Det afhænger nok lidt af hvorfor du vil skifte dine cylindre. Er det for at gøre det sværere at komme ind, eller bare fordi de er slidt og udtjente?

I det sidste tilfælde er 6 stift fint. Men den er ikke meget sikrere end en 5 stift. Begge kan åbnes med bankenøgler.

Hvis du vil have en "sikrere" lås, er Garant en mulighed. Men der findes også mange andre.

Søg efter Ruko eller bankenøgle på denne side for at finde lidt inspiration.
Skrevet af jenshøj på 23 feb 2011 20:37 

Begge kan åbnes med bankenøgler.


Rystende at der OGSÅ er den slags viden blandt LDS brugerne :-)

MVH Njord

MVH Njord
Hvorfor er det rystende? De fleste her inde undersøger tingene inden de begiver sig ud i indkøb af produkter. Det er grunden til at jeg ved det - faktisk fordi jeg på et tidspunkt søgte efter Ruko her på siden.
Det er skidesmart med 5-stifts. Da vi forleden smækkede os ude derhjemme ringede jeg blot til en kammerat der for 15 år siden har været i erhvervspraktik hos en låsesmed. Han kom da lige med sin låsepistol (tror det er det samme som en bankenøgle) og åbnede døren for os på 30 sekunder. Det kan enhver idiot åbenbart lære..

Men spørgsmålet er jo også hvor sikker man egentlig skal gøre låsen - for hvad nytter det? Jeg har selv overvejet at skifte låsene men vi har alligevel så mange vinduespartier der giver glimrende adgangsmuligheder - og hvor lang tid tager det lige at pille glaslister af og tage ruden ud uden en lyd? Vil tro en trænet kan gøre det på under 1 minut.

Det er smart hvis man kan blokere tyvens flugtrute ved f.eks. at have låse der ikke kan åbnes med låsepistol og skal åbnes med nøgle både inde og ude. Men så kan man heller ikke have en ekstranøgle i huset - for finder tyven den er det underordnet hvor god låsen er.. Jeg er mere tilhænger af at gemme arvesmykker RIGTIG godt væk, lave backup af mine uerstattelige billeder på computeren og så ellers bare have en god forsikring..

er ikke håndværker og har til min kones store fortrydelse nogle gange urealistiske forventninger til hvor hurtigt ting kan laves :)

Annonce
Skrevet af SteffenH på 24 feb 2011 09:47
Det er skidesmart med 5-stifts. Da vi forleden smækkede os ude derhjemme ringede jeg blot til en kammerat der for 15 år siden har været i erhvervspraktik hos en låsesmed. Han kom da lige med sin låsepistol (tror det er det samme som en bankenøgle) og åbnede døren for os på 30 sekunder. Det kan enhver idiot åbenbart lære..

Men spørgsmålet er jo også hvor sikker man egentlig skal gøre låsen - for hvad nytter det? Jeg har selv overvejet at skifte låsene men vi har alligevel så mange vinduespartier der giver glimrende adgangsmuligheder - og hvor lang tid tager det lige at pille glaslister af og tage ruden ud uden en lyd? Vil tro en trænet kan gøre det på under 1 minut.

Det er smart hvis man kan blokere tyvens flugtrute ved f.eks. at have låse der ikke kan åbnes med låsepistol og skal åbnes med nøgle både inde og ude. Men så kan man heller ikke have en ekstranøgle i huset - for finder tyven den er det underordnet hvor god låsen er.. Jeg er mere tilhænger af at gemme arvesmykker RIGTIG godt væk, lave backup af mine uerstattelige billeder på computeren og så ellers bare have en god forsikring..

Hvis der ikke er tegn på indbrud, så er det ikke altid at forsikringen dækker.
Der er ikke tegn på indbrud ved brug af bankenøgle eller låsepistol.

Jeg valgte en Garant plus for så skal de jo smadre vinduet eller pille listerne af.
Selvfølgelig giver et indbrud med bankenøgle/låsepistol synlige tegn som enhver låsesmed kan se hvis han skiller låsen ad. Har der været indbrud uden andet synligt tegn vil man helt naturligt søge sådanne i husets låse.
Ellers ville der godt nok være mange mennesker der var på røven efter et indbrud!
Nej man kan lige netop ikke se på en 5 og 6 stifts lås om den har været skudt op. Der er ingen tegn eller spor efter låsepistolen. Vi har en på arbejdet, der er ingen tegn efter den, selv når den er skilt helt ad.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

OK, jeg tager hermed mine ord i mig igen og beklager dybt. Har altid fået at vide at det ville give ridser der kunne ses.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis