Klinkegulv på gulvbjælker

Jeg er ved at renovere et byhus fra 1926. I 2 rum (ikke vådrum) på hver 2,1 x 3,4 m vil jeg gerne lægge klinker hvor der i dag er trægulv på et bjælkelag. Under det ene gulv er der krybekælder med en del installationer og under det andet kælder, så jeg kan ikke fylde op og støbe gulvet, som uden tvivl er det bedste.

Jeg har læst diverse indlæg på nettet om at lægge klinker på træbjælker, bla her

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/afv/topic/aff/4/aft/96920

Desuden har jeg læst Alfix's guide til hvordan det skal gøres.

http://www.alfix.dk/Anvendelse/Tema/flisekonstruktion_paa_traebjaelkelag.htm

Mine 15x15 bjælker spænder 2,1 m og ligger med afstand cc 100 cm, dog en enkelt 120 cm. Det nuværende gulv ligger pænt jævnt.

Jeg forestiller mig at
1. rykke gulvet op
2. sætte hjælpestrøer af 45 x 95 vinkelret på de nuværende bjælker med bjælkesko sømmet til bjælken og skruet ind i hjælpestrøen, afstand cc 30 cm
3. Isolere mellemrummene med 100mm Rockwool
4. Lægge 22 mm gulvspånplade ovenpå
5. Lægge klinker med elastisk fuge

Er metoden ok?
Eller er det bedre at have lidt større hjælpestrø afstand (op til 60 cm som Alfix foreskriver) og så klæbe en 12mm fibergips plade ovenpå spånpladen ? Jeg vil helst undgå dette da gulvet i naborummene bliver ca 37 mm og min løsning ovenfor ca matcher dette.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Istedet for spånplade, vil jeg anvende en vandfast krydsfiner. Så kan du godt droppe fiberpladen. Men husk at give overfladen noget maling og især endetræet på pladerne. Og det skal være rigtig maling, ikke noget vandbaseret skrammel.
Jeg ville foreslå fermacell fibergips som underlag, der er meget formfaste og rigtig gode at arbejde med. Alternativt Knauf GF gulvgipsplader. Ellers ligner din opbygning meget den jeg brugte i vores entre

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Klinker direkte på en træplade er næsten dødsdømt fra starten.

Bedste metode ville være at bruge begge dele af ovenstående forslag - dvs en træbaseret gulvplade udlagt på dine spær+hjælpestrøer hvorpå der udlægges enten knauf gulvgips eller fermacell gulvelementer som svømmende gulv. Dette vil være meget mere stabilt underlag for dine klinker.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svarene alle!

Sammenfattende lyder det som om en løsning med krydsfiner + fibergips er det bedste.

Vil 19mm krysfiner + 10 mm fibergips være ok? (Helst ikke mere aht totalhøjden).
Hvordan udlægges fibergips svømmende? Jeg er med på at den skal kunne bevæge sig ift krydsfineren så den ikke må skrues/limes med denne, men de enkelte fiberplader skal vel holdes sammen? Sker det blot med lim i fer/not ?
Jeg har nu skruet mine fast i underlaget, men ja Fermacell pladerne er lavet med en limfals så
det giver sig selv : http://www.fermacell.dk/downloads/den/product/Fax_VA_Estrich_DK.pdf

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Gulvgips har fer/not på alle kanter - de limes sammen til hinanden, samme med Fermacell, dog er det en planlimning i et overlæg hvor de samtidig skrues fast til hinanden. Begge typer udlægges som alm svømmende gulv - dog med lidt krav til afstande mellem forskudte samlinger - check montagevejledningen.

Jeg tror ikke at du kan få gulvgips eller fermacell til gulv tyndere end 19-20mm. De limes/skrues fast i hinanden og kræver derfor en hvis godstykkelse for at det er stærkt nok. Du kan også få plader fra en række forskellige producenter som er cement-baserede og derfor er stærkere (og dyrere - de er designet facader og vådrum) - men jeg ved ikke om de fås nede i 10mm.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Er Koluda på ferie...Det her burde han vide en del om, for han har skrevet en del om Gulvgips på hans hjemmeside, så han har nok en del gode inputs til det her topic :-)
Skrevet af Profi på 25 feb 2011 07:08
Er Koluda på ferie...

Nej, desværre... det ville eller have været lækkert hvis det var tilfældet her, men ferie er ikke noget en selvstændig tømrermester har så meget af, ligesom sygdom normalt heller ikke er noget vi er plaget af, men det er desværre tilfældet her.

For at koge det meget kort ned, så har jeg ligget syg i snart 1½ måned, et forløb der bare blev værre og værre og havde gået og ventet i ca. 2 måneder på en operation, så et lille prik i min finger så de kunne måle mit infektionstal forrige mandag, væltede fuldstændig min hverdag, og har siden givet mange op og nedture,  mit injektionstal var sky højt, og jeg blev et akut tilfælde, hvilket gav mig mulighed for hurtig tilsyn af øre/næse/hals læge som ellers havde 4 måneders ventetid til operation, denne fik jeg nu på under 2 timer, han undersøgte mig dog, og konstaterede at jeg skulle akutopereres på Slagelse sygehus, allerede næste morgen for cancer i både næse, bihule og kæbehule.

Fik fjernet alt det de kunne uden operation allerede næsten morgen, scannet hals, røntgen af lunger og dagen efter CT scanning af hovedet.

Mandag morgen fik jeg så svar fra prøverne, de kunne heldigvis ikke finde spor af kræft i det der blev fjernet om onsdagen, og tirsdag skulle jeg så ind og have svar om hvor meget det havde bredt sig i hovedet, og fik en ny tid til større operation her d.9 marts.

Tirsdag fik jeg så svar på CT scanningen der viste af det havde bredt sig ret voldsomt i højre side af hovedet, bla. nedbrugt en knogle mellem næsen og ud til mit højre øje, og der derfor nu er nogle risikoer i forbindelse med operationen, bla. dobbelt syn eller tab af syn.

Jeg går stadig og har en infektion herhjemme endnu, da de stadig ikke har fået svar på hvilken bakterie det er, og alm. pencilen har mindre effekt, og jeg netop har fuldendt den sidste pencilen kur, så lige pt. afventer jeg bare svar fra sygehuset, så jeg kan få noget der kan bekæmpe denne infektion, og mit energi niveau så kan stige lidt igen, lige pt. bruger kroppen sin energi på at bekæmpe den infektion, og man bliver træt af alt den uvished der pt. omkring hvad der skal ske, så jeg mangler overskud til at kunne holde den kørende en hel dag for tiden, og derfor kniber det også lidt med at få min vante hverdag igang igen, med et par timer foran PCén om aftenen, hvor LDS selvfølgelig er en del af det, så derfor har jeg ikke været så aktiv herinde de sidste par uger.

Back to topic....

GF gulvgips
ville være oplagt til formålet.

GF gulvgipsen har not og fals præcis som gulvspån pladerne, og limes selvfølgelig sammen som gulvspånen.

GF gulvgipsen kan både monteres fastskruet til bjælkelaget eller som svømmende gulv, og som påtalt også godkendte til anvendelse i vådrum.

En superstabil løsning som undertegnet har benyttet rigtigt mange gange.

Fy for den Koluda, det gør mig meget ondt at høre.
Du ønske al god vind herfra.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Nogle gange bliver det man beskæftiger sig med ret ligegyldigt.
Tak for svaret.
Jeg ønsker dig god bedring Koluda!
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også